Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Internal branding in de praktijk

Internal branding is 'hot'. En terecht, want het is een belangrijk onderwerp. Voor dienstverlenende organisaties zelfs cruciaal. Want een organisatie kan wel hard tegen de buitenwereld roepen waar zij voor staat, maar als de werknemers de merkwaarden niet waar maken, zal het effect nihil zijn. Dus moet eerst met interne communicatie en het opstellen van allerlei regels aan de werknemers duidelijk gemaakt worden waar het merk voor staat en wat dat voor de werkhouding betekent.

Max Kohnstamm | 23 mei 2013 | 1-2 minuten leestijd

Tja, en dat werkt dus helemaal niet, zo tonen Marc van Eck en Niels Willems overtuigend aan in 'Internal branding in de praktijk'. Een merk komt extern pas tot zijn recht indien de merkwaarden intern ook door alle werknemers binnen een organisatie worden gedragen. En daar is veel meer voor nodig dan interne communicatie en allerlei procedures en voorschriften. Internal branding omvat alle activiteiten die het merk binnen een organisatie tot leven moeten brengen.

De auteurs tonen overtuigend aan dat merkenbeleid een zaak van de gehele organisatie is en niet een onderwerp dat zich beperkt tot de marketing afdeling. Professor Leeflang en zijn vrienden uit het wereldvreemde Groningen zullen nu wel weer denken 'zie je wel marketing wordt steeds minder belangrijk', maar dat is de grootst mogelijke onzin. Merkenbeleid is zo belangrijk dat het niet alleen aan marketeers mag worden overgelaten. En daarmee kom ik tot een volgende verdienste van dit boek: overtuigend wordt aangetoond dat HRM'ers en marketeers binnen een organisatie veel met elkaar zouden moeten samenwerken. Er moet een brug tussen HRM en marketing worden geslagen, zodat werknemers intensief betrokken zijn bij het laden van het merk en het verankeren van het merk binnen de organisatie.

In de laatste hoofdstukken van het boek zorgen de auteurs voor veel praktische tips. Ze komen met een helder stappenplan om goed 'Internal Branding beleid' tot stand te brengen. Het boek staat ook nog eens vol leuke praktijkvoorbeelden en is helder en toegankelijk geschreven. 'Internal Branding' is dan ook een prima kandidaat voor de verkiezing tot 'marketingboek van het jaar'. De enige zwakte van het boek is het ontbreken van een wetenschappelijke onderbouwing. Metingen over de effectiviteit van internal branding zijn er niet. Wie weet komt een van de marketingwetenschappers van onze universiteiten dit jaar wel met iets fraais.

Over Max Kohnstamm

Max Kohnstamm is programmamanager bij SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Marc van Eck, Ellen van Zanten, Linda Rutten
Het succes van Internal Branding

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden