Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Emotionele innovatie - Over het bouwen van inspirerende merken

Roland en Rogier van Kralingen hebben een bijzonder boek geschreven. Zij zijn op zoek gegaan naar een werkbare verfijnde methodiek in het merkdenken. Het bedrijf van de van Kralingens, Innoa, heeft een methodiek ontwikkeld (emotuning) waarin de emoties van de consument centraal staan bij het bouwen van merken en merkbeleving.

John van der Stam | 9 april 2013

Het inzicht dat hieraan ten grondslag ligt is dat mensen geen waarden consumeren maar emoties. Mensen willen in dit postmoderne tijdperk doelbewust positieve emoties consumeren en negatieve emoties beheersen. Deze emoties liggen in het verlengde van waarden, maar zijn veel concreter en herkenbaarder en daardoor hanteerbaarder voor marktsegmentatie en merkontwikkeling.

De belevingswereld van de consument is veel specifieker gemaakt. Door middel van onderzoek zijn er 200 waarden en 1000 emoties benoemd en vertaald naar emotivaties. Emotuning vertaald de emotivaties naar emosegmenten en emoprofielen. Deze vormen op hun beurt de basis voor marktsegmentatie en merkontwikkeling. Daarnaast wordt er via emotuning een volgende stap gemaakt in het managen van het beeld dat de consument van het merk heeft.

Volgens de auteurs is de methode nog in ontwikkeling en nog niet helemaal klaar. Dat is in dit geval geen zwaktebod. Het boek is overtuigend en inspirerend en getuigt van veel wijsheid en ondernemerschap.

Over John van der Stam
John van der Stam is directeur van SRM, hét opleidingsinstituut voor beginnende én ervaren professionals in de marketing, marketingcommunicatie, communicatie en sales.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden