'De rampondernemer' is de autobiografie van Frank Krake, voormalig ondernemer in de tuinmeubelbranche en nu adviseur branding en marketing. In deze autobiografie beschrijft hij uitgebreid hoe hij jarenlang leiding gaf aan Unimeta en Bukatchi (de succesvolle doorstart van Unimeta, nadat Unimeta door externe omstandigheden failliet is gegaan). Het is enerzijds het verhaal van een ondernemer in een achtbaan langs telkens nieuwe rampen en uitdagingen, anderzijds is het het verhaal van een ondernemer met telkens nieuwe ideeën, die altijd optimistisch blijft.
Het zijn niet alleen de externe omstandigheden, zoals de SARS-uitbraak, die de auteur door de achtbaan jagen. Af en toe gooit hij er zelf nog een schepje bovenop, bijvoorbeeld door te promoveren of in twee dagen tijd te besluiten om shirtsponsor te worden van een voetbalclub, maar dan wel op zijn eigen voorwaarden. Hiermee toont de auteur-ondernemer dat eigenzinnigheid een belangrijke sleutel is tot overleven en tot succes.
Daarnaast leert dit boek mij dat een onderneming die herstart niet overleeft, terwijl een onderneming die zich aanpast aan nieuwe omstandigheden succesvol blijft en groeit. Deze les volgt zowel uit het failliet gaan van Unimeta, indirect veroorzaakt door veel te laat de productie te verplaatsten naar lagelonenlanden, als uit het succes van Bukatchi dat besluit om als een van de eerste fabrikanten een eigen, merkgebonden webshop op te zetten.
De vaart zit er goed in: ieder hoofdstuk nodigde mij uit om ook het volgende te lezen. Daarnaast beschrijft ieder hoofdstuk (22 stuks!) een nieuwe gebeurtenis in het bestaan van de auteur en zijn ondernemingen. En, last but not least, ieder hoofdstuk gaf mij weer stof tot nadenken.
De beschreven gebeurtenissen zijn zeer divers: de ene keer gaat het over het faillissement bij een toeleverancier, dan weer over het bezoek van inkopers, een mannelijke medewerker die na een jaarwisseling als vrouw terugkomt of onvoorziene gebeurtenissen als de vuurwerkramp en het namaken van producten. Deze diversiteit zorgt ervoor dat de biografie blijft boeien en maakt het een boek voor een diverse doelgroep: de lezer met interesse in ondernemen en avonturen, begeleiders van faillissementen, bankiers, marketeers/brandmanagers etcetera.
Als belangrijkste doelgroep zie ik echter ondernemers (zowel in rustig als in woelig vaarwater) en hun directe adviseurs. De laatste wijze les uit dit boek die ik met je deel, is het besluit van de auteur om, als hij tot het besef komt dat hij niet de aangewezen persoon is om Bukatchi naar de volgende fase te leiden, het bedrijf te verkopen. Dit is een stap die getuigt van moed, zelfkennis en wijsheid. Hiermee heeft de auteur de valkuil van iedere (selfmade) ondernemer vermeden om eigenaar te blijven van een bedrijf dat al lang boven zijn of haar hoofd is gegroeid.
Het boek is als een echt leesboek uitgevoerd, compleet met leeslint. Daarnaast is het verrijkt met een aantal pagina's met foto's die via Layar toegang geven tot nog meer beeld- en geluidsmateriaal. Een interessante integratie van oude en nieuwe media. Om de lessen uit het boek over omgaan met faillissement en verkoop van een onderneming beter toegankelijk te maken, zijn deze aan het eind van het boek als lijstje met tips samengevat, samen met een samenvatting van het tijdschriftartikel over merkpositionering in het MKB, dat de auteur schreef op basis van zijn promotieonderzoek.
Wil je jouw vrije tijd rond de feestdagen en de jaarwisseling ontspannen en nuttig besteden? Koop dit boek! Aanbevolen!