Het oorspronkelijke boek dateert uit 1989 en is dus al 23 jaar op de markt. In de tussentijd hebben miljoenen mensen over de gehele wereld het boek gekocht. Om iets preciezer te zijn: meer dan 20 miljoen verkochte exemplaren in meer dan 40 talen. Je kan dus wel zeggen dat het een van de bestverkochte managementboeken ooit is. Ter illustratie: in 2002 kreeg het boek ook een vermelding in een lijstje van de 10 meest invloedrijke managementboeken die ooit geschreven werden.
De kernboodschap van het boek is dat zeer effectieve mensen een zevental gewoonten of routines hebben die ten grondslag liggen aan hun succes. De kernboodschap is daarmee direct afgeleid van de Engelstalige titel. Verder stelt Covey dat iedereen deze gewoonten bij zichzelf (verder) kan ontwikkelen.
‘De zeven eigenschappen voor succes in je leven’ bestaat uit vier delen. In het eerste deel licht Covey de achtergrond en het belang van zijn centrale boodschap toe. Hij doet dit aan de hand van sprekende voorbeelden uit zowel zijn privé als zakelijke praktijk.
Daarna legt hij uit dat de basis voor effectief handelen primair bij jezelf ligt (tweede deel: eigenschappen 1, 2 en 3). Vervolgens kun je alleen samen met anderen effectief zijn (derde deel: eigenschappen 4, 5 en 6).
Het vierde deel ten slotte is volledig gewijd aan het blijven groeien door een balans te vinden tussen inspanning en ontspanning (eigenschap 7).
In 2004 voegde Covey aan deze zeven eigenschappen een achtste toe met de publicatie van zijn boek ‘De 8e eigenschap. Van effectiviteit naar inspiratie.’ Hierin stelt Covey dat effectiviteit alleen niet voldoende is in de kenniseconomie van nu. De hedendaagse wereld zit iets gecompliceerder in elkaar. In essentie is de achtste eigenschap het aanboren van je eigen verborgen potentieel, het 'waarom' van effectiviteit.
Het boek overtuigt vanaf de eerste tot de laatste pagina door de heldere structuur en de logische volgorde van de te nemen stappen. De vele praktijkvoorbeelden uit Coveys privé- en zakelijke leven vergroten het begrip voor en de toepassing van zijn theorie en bijbehorend model. Hier en daar kom je elementen tegen uit bekende theorieën als timemanagement en six sigma. Storen doet dat niet echt. Integendeel, hij pakt de essentie over en past die naadloos toe binnen zijn eigen model.
Waar je wel af en toe tegenaan loopt is dat Covey heel veel woorden gebruikt. In eerste instantie heb je niet echt door waarom het boek niet zo heel vlot leest. Na verloop van tijd kom je daar achter en verlies je af en toe je aandacht. Je gaat efficiënter lezen en slaat bepaalde stukken tekst gemakkelijker over. Dit gaat uiteindelijk niet ten koste van zeggingskracht van het boek.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.