Een bedrijf, elk bedrijf, bestaat uit dezelfde vier pijlers, zo legt Emmering uit: doelen, werk, middelen en mensen. Op de kaft worden deze verbeeld als knoppen en dat is een aardige analogie. U kunt aan deze knoppen draaien, de stand zal voor elk bedrijf anders zijn. Deze knoppen zijn op elk type bedrijf van toepassing, groot en klein. Deze analogie maakt een complex iets als een bedrijf beter te begrijpen.
De vier pijlers (de knoppen) worden vervolgens uitgebreid beschreven. Doelen gaan over de juiste dingen doen. Hieronder vallen twee onderwerpen: strategie en vernieuwing (innovatie). Wat is de reden van bestaan van het bedrijf? Elk bedrijf heeft een visie, missie en strategie nodig. Al hoeven die niet helder uitgeschreven te zijn, ze geven inzicht als interne of externe druk aanleiding geeft tot verbetering van de huidige positie. Het is prettig dat Emmering verschillende modellen naast elkaar legt en daarmee duidelijk maakt wat voor- en nadelen van elk model zijn. Zo komt het bekende SWOT-model aan bod.
Emmering benoemt de zwaktes van dit model en geeft ook aanwijzingen hoe dit op te lossen. Hij beschrijft dit allemaal heel kort, het model neemt nog geen pagina in beslag. Verwacht dan ook geen handleiding hoe u dit model het best kunt toepassen en uitgebreide beschrijvingen. Dat is niet de bedoeling van dit boek; dergelijke details kunt u in vele andere boeken vinden.
De pijler werk gaat over het optimaal organiseren van de productie, oftewel: dingen op de juiste manier doen. Dit komt naar voren in de organisatie en de inrichting daarvan en het managen van het werk. Middelen gaat over de juiste resultaten behalen. Inzicht krijgen in de resultaten van hoe u uw middelen heeft ingezet (financiën) en het verbeteren van de inzet van de middelen. Iedereen heeft te maken met financiën, het zijn geen abstracte gegevens. En iedereen zou in staat moeten zijn bijvoorbeeld de jaarcijfers van een bedrijf te kunnen lezen. Emmering legt duidelijk uit hoe bepaalde manipulaties van cijfers legaal zijn en een mooier beeld van de werkelijkheid kunnen geven. Mensen, de vierde pijler, gaat over het mobiliseren van menskracht en over leiderschap. De eerste drie pijlers zijn voorwaardelijk. Mensen maken het verschil tussen een succesvolle en minder succesvolle organisatie, ze zijn de hefboom of de rem op succes. Emmering gaat in op de dynamiek in teams en onderwerpen als stakeholder- en relatiemanagement.
Emmering legt de vier pijlers van een bedrijf kort en krachtig uit. ‘Het bedrijf’ kent een grote dichtheid aan onderwerpen, die van de lezer de nodige aandacht vraagt. Dit boek is bedoeld voor iedereen die ‘het bedrijf’ wil begrijpen, maar geen bedrijfskundige opleiding heeft gehad. Ook lezers van managementboeken die het grote plaatje missen bij al de managementmodellen, hebben baat bij dit boek. Het boek schetst dat grote plaatje en helpt de vele managementtheorieën en -modellen een plaats daarin te geven. ‘Het bedrijf’ is wat dat betreft echt een naslagwerk om regelmatig naar terug te gaan en daarmee een waardevolle aanvulling aan uw boekenkast. Een basiswerk voor iedereen die zijn/haar bedrijf beter wil leren begrijpen.
Over Carla Verwijs
Carla Verwijs is managementconsultant met een specialisatie in kennismanagement.