Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Aantrekkingskracht

Terugkijken en vaststellen of je succesvol bent geweest, dat kan iedereen, maar wat brengt de toekomst en hoe speel je daar adequaat op in? Norbert Greveling heeft onderzocht wat het succes van organisaties bepaalt en komt met nieuwe inzichten die gericht zijn op succes in de toekomst.

Nico Vreeswijk | 17 juli 2009

In zijn boek 'Aantrekkingskracht' neemt Greveling de lezer mee in het holistisch kijken naar organisaties. Hij wil af van het eendimensionaal denken en daagt managers uit om aan de hand van zeven kernvaardigheden tot een succesvolle strategie te komen. Zijn boek is een ware stimulans om je droom (ambitie) te vertalen in een concreet implementatieplan, dat je dynamisch moet bijstellen met een horizon van enkele jaren in de toekomst. De titel 'Aantrekkingskracht' maakt je nieuwsgierig maar geeft je gelijktijdig het gevoel dat het om meerdere aspecten gaat. Dat is precies waar Norbert Greveling, oprichter en managing principal van management en adviesbureau Bunisess Fit-ality, met zijn boek op aanstuurt. Greveling hoopt dat managers meer focus krijgen op de aantrekkingskracht en de betekenis daarvan, in plaats van het korte termijndenken voor de aandeelhouders. In het eerste hoofdstuk geeft Greveling aan dat elke onderneming continuïteit nastreeft, maar dat deze term nou niet bepaald sexy is. Praten over succes is dat wel, maar wat is nu succes? Succes is volgens de definitie van Greveling 'het geboekte resultaat van een organisatie dat veelal gericht is op het financieel resultaat (cash flow etc.)'. Maar interessanter is de vraag wat de oorzaak van het resultaat is en als je dat begrijpt kun je sturen op resultaten voor de toekomst. Uiteindelijk is dat ook het doel van strategie ontwikkeling. De reclameslogan 'successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst' past prima bij de boodschap van dit boek. Greveling onderzoekt de centrale vraag 'Hoe zorgen we ervoor dat we aantrekkelijk blijven voor al onze huidige en potentiële nieuwe zakenrelaties in de toekomst? Aantrekkelijkheid is hier het kernwoord. In heldere overzichten benoemt de auteur vier domeinen waarin aantrekkelijkheid een rol speelt. Ik noem de domeinen ook even: bij klanten (bedrijfsvoering), medewerkers (organisatie), alliantiepartners (marktplaats) en belanghebbenden (bedrijfsomgeving). Binnen deze vier domeinen kun je aan de hand van zeven kernvaardigheden je aantrekkelijkheid vergroten, maar dat moet allemaal wel in een goede balans gedaan worden. Met andere woorden niet een of twee, maar alle vier de domeinen moeten voldoende geactiveerd worden. Binnen de domeinen vormen fundamenten als sensoren, verkoop- en communicatiekanaal, bedrijfsmiddelen en besturingsmodel het geraamte van de onderneming. De kurk waar het succes van je bedrijf op drijft. Natuurlijk kun je een aantal van deze domeinen en fundamenten vergelijken met de traditionele strategiemodellen waar je met behulp van de DESTEP, interne analyse (sterkte/zwakte), externe analyse (kansen en bedreigingen) via een SWOT tot een strategisch plan komt. Greveling benadert het anders en kijkt naar de gezondheid en aantrekkelijkheid van een bedrijf. Hij doet dat aan de hand van voorgenoemde domeinen en laat zien dat deze afgeleid zijn van de ambitie. Ambitie, een van de zeven kernvaardigheden, is de basis voor aantrekkelijkheid en de strategie. Met een heldere, haalbare en evenwichtige ambitie kun je keuzes voor een strategie maken en deze vervolgens ook doorvoeren. Dat laatste wordt veelal vergeten. Greveling noemt dit de regie houden over de strategie-implementatie en het dynamische bijsturen van het proces. Even was ik bang dat dit weer typisch een van de vele managementboeken op het gebied van strategie zou worden. Greveling maakt zijn belofte, om in universele termen de verschillen tussen ondernemingen te beschrijven, waar. Met nieuwe termen als lenigheid, fitheid, vitaliteit en gezondheid geeft Greveling een verfrissende kijk op strategie ontwikkeling. De vele voorbeelden in het boek, de reflectievragen en bijbehorende tests op de website maken het boek ondanks de grote hoeveelheid tekst prettig leesbaar. Het is een boek voor managers die hun vak 'managen' serieus nemen en de aantrekkelijkheid van hun bedrijf willen vergroten. Maar dit boek is vooral een aanwinst voor (MBA)-studenten, zij hebben met hiermee een prima alternatief om de geëigende strategieboeken en modellen van auteurs als Douma, Eppink, Mouwen, Mandour en Berenschot met de holistische bril in een ander perspectief te plaatsen.

Over Nico Vreeswijk

Nico Vreeswijk MBA is werkzaam als manager relatiebeheer bij Sanquin Bloedvoorziening in Amsterdam en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij heeft zijn MBA behaald aan de Business School Nederland te Buren en is docent bij de business school NCOI.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden