'Het Teamspel' van Uitgeverij Thema wil teamleden helpen bij het verbeteren van de effectiviteit van de onderlinge samenwerking. Dat kan in diverse fasen van het teamproces. Het spel is afgeleid van het zogenaamde 'teamdoelmatigheidsmodel' dat Kamminga en Schouten beschrijven in hun boek 'Verbeteren van teams'. Het bestaat uit 50 kaarten, die verdeeld zijn over 5 verschillende aspecten van teameffectiviteit: missie, doelen, taken & rollen, werkafspraken & procedures en onderlinge verhoudingen. De genoemde volgorde is niet willekeurig, maar geeft een hiërarchie weer. Thema's hoger in de hiërarchie zijn van invloed op lager gelegen thema's. Er zijn verder nog 8 algemene feedbackkaarten. Iedere kaart bevat een opdracht, waarmee de teamleden op een creatieve manier feedback geven aan elkaar. Bijvoorbeeld: 'Met wie uit deze groep zou je het liefst een halve dag opgesloten zitten in een lift en waarom?' of 'Maak met het gehele team een tekening van een vruchtenboom en geef daarin aan welke vruchten er van dit werk te pukken zullen zijn. Beantwoord daarna de volgende vragen: Wanneer is het oogsttijd? Wat voor vruchten hangen er aan de boom? Worden alle vruchten rijp? In welke vruchten zitten wormen? Zijn er rotte appels bij?' Bij veel opdrachten ben je op voorhand van hilariteit verzekerd en dat maakt ze uitstekend bruikbaar in de meest uiteenlopende situaties, van neutraal tot conflictueus. Bovendien zijn de gebruiksmogelijkheden legio. Je kunt bijvoorbeeld besluiten alle kaarten de revue te laten passeren of alleen kaarten van een thema dat de meeste aandacht trekt; je kunt alle kaarten van een thema gebruiken of een van de tien. Het hangt er maar van af wat je met de feedbackgegevens wilt doen. Daarmee is het spel ook voor trainers en begeleiders uitermate geschikt. 'Het Teamspel' mag in de gemiddelde trainerstoolkit dan ook niet ontbreken.
Over Bert Peene
Bert Peene werkte jarenlang als kerndocent bij IMAGO Groep, Via Vinci Academy en C-Lion, opleiders voor het onderwijs. Daarnaast voerde hij als zelfstandige opdrachten op het gebied van organisatieontwikkeling uit in profit en non-proft. Tegenwoordig werkt hij als free lance docent en schrijft hij voor diverse bladen over managementliteratuur.