Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mindfulness op het werk

Mindfulness, ik schat dat iedere lezer daar weleens van heeft gehoord. En ik schat dat de helft van jullie zelfs al eens is gevraagd: is dat niet iets voor jou? Ik heb die vraag zelf in ieder geval al een paar keer voorbij horen komen.

Frank Munnecom | 2 maart 2016

Praktisch ingesteld, roept bij mij mindfulness op zijn beurt meteen de vraag op: wat kan ik ermee? En nog specifieker: wat kan ik er zakelijk mee? Zoals het aantal vraagtekens in mijn eerste zinnen van deze column laat zien, was het nu toch eens tijd om op zoek te gaan naar antwoorden. Wellicht vind ik ze in Mindfulness op het werk. Fijn is dat het boek vrijwel meteen een omschrijving geeft van mindfulness: het is een toestand waarin je bewust aanwezig bent in het hier en nu. Daarmee zijn nog even geen vragen beantwoord, maar goed, met deze pocket van 128 pagina’s in een groot leesbaar lettertype kunnen de antwoorden niet lang meer op zich laten wachten. En dan een tegenslag; het boek veronderstelt een zekere kennis van mindfulness, zo lijkt het, aangezien snel het begrip Mindfulness+ geïntroduceerd wordt (het verschil van die extra + werd mij niet echt duidelijk). Ik lees door. Het boek is vlot geschreven en de inhoud klopt allemaal als een bus, maar het weet me in het eerste deel in ieder geval maar niet echt te pakken. Ik kom er wel achter dat mindfulness ook veel zaken in zich heeft die wij allemaal wel weten, open deuren zelfs, maar die vergeten worden toe te passen. Ik lees door. Als ik het boekje wegleg na nog geen drie uren lezen, denk ik te weten dat mindfulness gaat om het bewust(er) met zaken omgaan, en wat dat betreft helpt Mindfulness op het werk wel. Herkenbare situaties op de werkvloer worden gekoppeld aan positiever denken. Nu maar hopen dat ik dat niet vergeet in de achtbaan van alledag.

Over Frank Munnecom
Frank Munnecom is Director bij Baat accountants & adviseurs.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden