In 'Calimeromarketing 2.0. De Nieuwe Marketingfilosofie voor Kleine Ondernemers, Freelancers en Zzp'ers' wordt een hoop duidelijk. Romme schrijft zonder enig blikken of blozen op wat iedere marketeer allang weet. In Calimerotaal, zodat de dingen waar we als marketeer soms zo moeilijk over doen, toch nog duidelijk worden. Door deze luchtigheid is het eerste hoofdstuk aanbevolen literatuur voor iedere marketingprofessional. De inhoud blijft daarna van hetzelfde hoogstaande niveau van heerlijke helderheid. Diepgravendheid ontbreekt maar dat zal de doelgroep zeker niet storen. Zoals uit de titel blijkt bestaat de doelgroep uit kleine ondernemers en zzp'ers. Ik ben geen zelfstandig ondernemer maar ik kan me goed voorstellen dat dit boek een prima marketinghandleiding is voor diegenen die dat wel zijn. In nog geen 200 pagina's geeft Romme je de ins en outs die nodig zijn om van een kleine onderneming een communicatief succes te maken. Romme besteedt precies voldoende aandacht aan elk van haar tien spelregels voor Calimeromarketing, die elk een prima afgebakend onderdeel vormen van haar filosofie. Ze laat ruimte voor de ervaring van de lezer maar haakt prima in op vragen die ontstaan door zaken vanuit haar eigen ervaring of die uit haar netwerk te belichten. Daarnaast is ze niet te beroerd om in haar boek de tijd te nemen voor ondernemers die nog in de marketingkinderschoenen staan. De delen waarin Romme de nieuwe online middelen terugbrengt van technobabbel naar huis-tuin-en-keuken instructies zijn om te smullen. Het scheelt al dat ze in staat is geweest het te reduceren tot pure nutsbeschrijvingen; het scheelt nog meer dat ze daar geen moeilijke en 'interessante' termen voor nodig heeft.
Recensie
Calimeromarketing 2.0 (Beschadigd 3e druk 2010)
Sven Kuipers
|
10 mei 2013