Marc Buelens en Annick van Rossem definiëren management als 'het proces van georganiseerd succes'. Zodra er een doel is geformuleerd, kan het management dus aan de bak. Een aardige vraag die regelmatig opduikt en die de auteurs ook aan de orde stellen, is: 'Maakt management echt wel het verschil?' De lezer kan het antwoord natuurlijk wel zien aankomen, maar wat dit boek zo aardig maakt, is dat de belangrijkste feiten ter beantwoording van de vraag zijn verzameld. Vervolgens worden deze helder gepresenteerd en wordt een beknopt antwoord geformuleerd. De auteurs wijden dus niet oeverloos uit over een thema, maar houden de lezer geboeid door de snelheid en de diepgang erin te houden. Toch maar even het antwoord op bovenstaande vraag. Ja, management zou volgens de laatste onderzoeken wel degelijk het verschil maken. 'Slecht management kost 10% en goed management levert 10% op' aldus de auteurs. Anders gezegd: het verschil tussen goede en slechte managers is 20%. Na deze trigger krijgt de lezer het model gepresenteerd waarop de auteurs feitelijk hun boek baseren. Een resultatendriehoek waarbij de volgende aspecten centraal staan: 1. Taakstelling 2. Organisatie 3. Mensen In grote lijnen komt het er bij deze resultatendriehoek op neer dat eerst de taakstelling helder moet zijn, dan zal de afdeling goed georganiseerd moeten worden en tot slot besteedt u aandacht aan de mensen. Weliswaar is dat allemaal niet zo spectaculair bedacht, maar het is niettemin goed om als lezer weer eens voorgeschoteld te krijgen dat het voeren van een bedrijf toch echt begint met de vraag wat u wilt gaan doen. Een heldere visie en een duidelijke strategie zijn noodzakelijke voorwaarden. Daar hebben de mensen in uw bedrijf ook baat bij. Aan de hand van gevalsbeschrijvingen laten de auteurs zien hoe problemen verklaard kunnen worden met behulp van de besproken resultatendriehoek. Verder gaan de auteurs ook in op de vraag hoe managers omgaan met allerlei (management)trends. Een heel interessant onderwerp dat ik nog niet eerder ben tegengekomen in een managementboek, maar dat wel degelijk van belang is. Buelens en Van Rossem leggen heel duidelijk uit waarom managers heel gevoelig zijn voor deze trends en wat ze er tegen kunnen doen. Al met al een zeer lezenswaardig boek dat door z'n actuele voorbeelden en prettige schrijfstijl de lezer een goed overzicht biedt van het thema 'management'.
Over Peter de Roode
Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat.