Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Zakelijk twitteren voor beginners

Zou je ook zakelijk willen profiteren van de mogelijkheden van Twitter? In 'Zakelijk twitteren voor beginners' wordt uit de doeken gedaan hoe je een netwerk snel en makkelijk opbouwt en uitbreidt en hoe je een unieke online identiteit ontwikkelt. Leg contact met andere twitteraars en houd elkaar op de hoogte van nieuws, meningen en initiatieven. De auteur, Carlijn Postma, is communicatieadviseur en traint al sinds de opkomst van deze populaire internetdienst managers, ondernemers en professionals in het zakelijk omgaan met Twitter.

Perry Oostrum | 12 april 2010

In heb er een tijdje naar moeten zoeken; praktische boekjes die de beginnende twitteraar op weg helpen. Maar nu verschijnen ze steeds meer in de boekhandel. 'Zakelijk twitteren voor beginners' van Carlijn Postma is er één die mij veel beginnersgepruts had kunnen besparen. Het is een boekje dat past bij het format van Twitter zelf: compact, eenvoudig van opzet en je kunt er snel mee aan het werk. Postma heeft ongeveer de helft van het boekje nodig voor een algemene introductie van Twitter, 'een online berichtenservice zoals sms, waarmee je in maximaal 140 tekens vertelt wat je nu aan het doen bent. Twitter gaat dus over nu. Niet over wat je gisteren hebt gedaan of wat je morgen van plan bent, maar over wat je nú doet, vindt en meemaakt. Je bericht kan vervolgens worden gelezen door je followers: mensen die zich op je Twitterpagina hebben aangemeld om jouw berichten te ontvangen.' Volgens mij gaat het er bij zakelijk twitteren juist om wat verder te gaan dan dat... Maar met die eerste helft heeft Carlijn Postma ook werkelijk ieder aspect dat nodig is om effectief deel uit te maken van het dagelijks in omvang toenemende legioen van twitteraars wel de revue laten passeren. Dan is er echter nog geen sprake van zakelijk gebruik. Volgens Carlijn Postma kun je twee groepen twitteraars onderscheiden: meformers en informers. De eerste groep twittert voornamelijk zendergericht: 'dit wil ik kwijt en het liefst over mezelf'. Informers, een minderheid op Twitter, geven vooral informatie waarvan zij denken dat het interessant is voor hun volgers. Als zakelijk twitteraar is de kans groot dat je een balans zoekt tussen deze twee, aldus Postma. 'Je wilt jezelf graag een menselijk gezicht geven, zodat (zakelijke) volgers een goed beeld van je krijgen en met je meeleven. Maar je wilt ook dat ze je volgen omdat er iets bij jou te halen is.' Een zakelijk gebruiker doet er dus goed aan na te denken wat hij of zij wil toevoegen. Alles wat je op internet achterlaat is immers van invloed op jouw online imago. Met een overzichtelijk aantal lijstjes, opsommingen en overzichtjes neemt Carlijn Postma de beginnende zakelijk twitteraar bij de hand om het medium zo effectief mogelijk te gebruiken en missers – die zo maar gemaakt zijn – te omzeilen. Heel veel van haar aanwijzingen zijn echt niet uitsluitend voor de zakelijk twitteraar van belang. Iedereen kan er zijn of haar voordeel mee doen. Zo biedt het hoofdstukje 'Sympathiek leiden' een schat aan praktische tips. Voor de echt zakelijke twitteraar zijn er stukken over het genereren van traffic naar websites en het gericht zoeken naar en bedienen van doelgroepen. Een belangrijke boodschap daarbij is dat het vooral gaat om kwaliteit en niet zozeer om kwantiteit, het vergaren van grote hoeveelheden volgers. 'Zakelijk twitteren voor beginners' sluit af met een hoofdstuk waarin de beginnende twitteraar wat laatste tips meekrijgt. Daarin wordt ook stilgestaan bij de meest gebruikte hulpmiddelen, Twitterbrowsers. De ontwikkelingen op dat terrein gaan snel, zodat dit slechts als momentopname kan worden gezien. Maar voor nu heel bruikbaar. Ook wordt gewaarschuwd voor het feit dat ook hackers zich inmiddels – heel triest – op Twitter gestort hebben. Een uiterst praktisch en prettig leesbaar boekje, dit 'Zakelijk twitteren voor beginners'. Ik kan het zonder meer aanraden aan iedere beginner op dit vlak. Bovendien kan niet alleen de zakelijk twitteraar zich een hoop gedoe besparen door eerst dit boekje te lezen.

Over Perry Oostrum

Per Oostrum begon met schrijven op de middelbare school. Wie niet? Serieus werd het toen hij over zijn grote passie, popmuziek, begon te publiceren in verschillende tijdschriften. 'Mannenleed, een crisisroman' is zijn eerste fictieve werk. Hij werkt als zelfstandig adviseur op het vlak van het onderkennen en beheersbaar maken van risico's en het realiseren van organisatieveranderingen. Per is getrouwd, heeft twee zonen en woont in Wassenaar.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden