Paul de Blot kruipt als een soort avatar in de rol van Pierre Teilhard de Chardin. Hij ´interviewt´ (de overleden) Teilhard de Chardin over de diepere zin van duurzaamheid voor organisaties. Een beschouwelijke bijdrage met weinig concrete aanknopingpunten voor diegene die daar naar zoekt. Opvallend zijn de dierenmetaforen die Reynold Chandansingh en Gyy Wauters inzetten in hun bijdrage. Een bruikbaar en beproefd concept opvolgend aan de honden, paarden, ratten en dolfijnen die we al langs zagen komen in managementliteratuur. Een voorbeeld. De belangrijkste sleutel naar een duurzame maatschappij is teruggaan naar de essentie. De primaire reacties van struisvogels helpen daarbij, aldus Guy Wauters. Dit vergt wel enige kennis van struisvogelogie. Reynold Chandansingh benadrukt een variant op leiderschapsconcepten waarin de wagenmenner samen met zijn volgzame en onstuimige paard als trio de kar op de rit houdt. Naast dierenverhalen is er gelukkig ook ruimte voor andere zaken. Zo wordt het uitgangspunt; Eerst contact, dan contract – op basis van dialoog - uitvoerig en duidelijk uit de doeken gedaan door Rens van Loon. Wat losser is de relatie tussen visionair leiderschap en creativiteit die gelegd wordt door Aart van Wijk. Hij speelt in dit kader op een prettig toegankelijke manier met drie bewustzijnsniveaus; scheppen, gevoel (transformatie) en ratio (begrenzing). Vernieuwingen komen van mensen die een beetje gek zijn. Een prettige eyeopener. Nu maar hopen op financiers zijn die net zo maf zijn. In 'Being a true leader' wordt teruggevallen op menselijke waardenprogramma´s om daarmee de organisatiewaarden en -missie vorm te geven, vanuit de oude economische wereld. Heel anders maar toch ook weer niet is de bijdrage vanuit één van de nieuwe economische machten. Procesgericht handelen, improvisatievermogen, tolerantie, reïncarnatie als bron voor inspanning en leiden vanuit visie zijn de kernpunten waarmee een Indiaas bedrijf succesvol is. En na de tombola van uitdagende onderwerpen komt alles plots tot een slaapverwekkende rust in een – bijna standaard - bespreking van een aantal (recent) gepubliceerde boeken met raakvlakken aan spiritualiteit en business. Voor de business spiritualiteit adept is Business Spiritualiteit Magazine een fantastische trigger eens op een andere manier te leren over het leiden van leiden. Een toevallige passant moet echt even doorbijten om de aandacht er bij te houden en de boodschappen te laten beklijven. Het doorbijten wordt in elk geval bevorderd door de diversiteit en afwisselingen in dit vijfde nummer van Business Spiritualiteit Magazine.
Over Hans Baltjes
Hans Baltjes is actief in de maakindustrie en dienstverlening met focus op trainen van (aankomende) managers in management- en leiderschapsvaardigheden -en vorming, organisatieontwikkeling, concepting en tijdelijk management. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.