De keuze is reuze, maar hoe bepaal je nu het verschil tussen waardevol en waardeloos? Met het boek ‘MBA in één dag’ helpen de auteurs Ben Tiggelaar en Joël Aerts je daarbij op weg door van de onderwerpen leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering de ideeën van de meest vooraanstaande managementdenkers per hoofdstuk samen te vatten. In het eerste deel van het boek komt het onderwerp leiderschap aan de orde via de theorieën van Peter Drucker, Stephen Covey, Robert Quinn en Ken Blanchard. Zoals zelf aangegeven door de auteurs aan het begin van dit deel zijn de meningen verdeeld over wat leiderschap nu precies inhoudt en waarom het zo belangrijk is. Daarin bewijst dit deel en daarmee het boek direct al zijn waarde, want in korte, krachtige stukken tekst worden de verschillen en overeenkomsten tussen de theorieën uiteengezet en inzichtelijk gemaakt met praktijkvoorbeelden. De uitspraak ‘leiderschap is het vermogen om anderen te beïnvloeden, te motiveren en in staat te stellen om bij te dragen aan de effectiviteit en het succes van de organisatie van welke ze deel uitmaken’ geeft aan waarom meer inkopers zich in dit onderwerp zouden moeten verdiepen. Het tweede deel behandelt de visies van Henry Mintzberg, Tom Peters, Michael Hammer en Marcus Buckingham over inrichting van organisaties, ontwikkeling van excellente organisaties, eventuele herinrichting van organisaties en niet onbelangrijk hoe je de sterke punten van mensen in een organisatie productief maakt. Want dat is wat alle goeroes gemeen hebben in hun stellingname over dit onderwerp: de mensen maken het verschil. Daarbij is het vele malen interessanter je met name te richten op de sterke in plaats van op de zwakke punten van diezelfde mensen. En laat dat laatste nu net niet de wijze zijn waarop veel mensen binnen organisaties worden beoordeeld en gestimuleerd om zich verder te ontwikkelen. De ideeën van Michael Porter, Philip Kotler en Alexander Osterwalder komen terug in het derde deel. Onderwerpen, zoals de essentie van marketing, de basisstrategieën, het verbinden van je strategie met je interne organisatie en het samenvoegen van al die elementen tot een goed businessmodel. De invulling van de strategie vormt als het ware het cement tussen de onderdelen van een goede inrichting van je organisatie. Het vierde en laatste onderdeel over uitvoering vormt het logische sluitstuk van het boek, want zonder een probate en adequate uitvoering zijn leiderschap, organisatie en strategie zonder enige waarde. In dit deel vind je de theorieën van Jim Collins, John Kotter, Robert Kaplan & David Norton en Eli Goldratt terug. De ontwikkeling van een goed naar geweldig bedrijf, de beschrijving van een effectieve veranderaanpak, de vertaling van een strategie naar concrete acties die iedereen begrijpt en het logische begin van al die veranderacties vormen de onderwerpen in dit deel. Zonder kennis van alles wat er om je heen gebeurt, kun je niet goed functioneren als inkoper. Dat betekent werk aan de winkel. Het boek ‘MBA in één dag’ biedt je de kans dat op een heel efficiënte manier te doen. Qua tijdsinvestering kost het lezen van het boek je niet meer dan de beloofde ene dag. Uiteraard wel met de bedoeling om het boek later nog eens te herlezen als je met een specifiek onderwerp aan de slag gaat. Het boek levert je de inspiratie op om nu eens niet van binnen naar buiten te bekijken, maar van buiten naar binnen. Alleen al die andere invalshoek is het meer dan waard dit boek aan te schaffen. Die kleine investering verdien je vervolgens gegarandeerd terug als je tegenover je collega’s blijkt kunt geven van een bredere (bedrijfskundige) blik op de bedrijfsvoering.
Over Peter Streefkerk
Peter Streefkerk is eigenaar van Respect Inkoopconsultancy. Hij is actief met interim-management, advisering, projectmanagement, training en coaching op het gebied van contractmanagement en inkoop. Hij is auteur van boeken over contractmanagement en inkopen. Met Octavia Siertsema maakt bij een podcast over aanbesteden.