Wanneer ik een gotische kathedraal bezoek, probeer ik me wel eens voor te stellen hoe de middeleeuwse mens die ervaren heeft. Behalve de enkeling die tot de kerk of adelstand behoorde, kwam immers niemand in aanraking met beeld of tekst. Hoe overweldigend de pracht en praal van die kerk moet zijn geweest, kunnen wij ons nauwelijks meer voorstellen. Na de uitvinding van de boekdrukkunst leerde men schoorvoetend lezen en schrijven en kwamen er ook voor de minder bevoordeelden boeken en kranten beschikbaar. In de vorige eeuw kwamen daar de telefoon, radio en tv bij met op de valreep het internet. En deze eeuw voegt daar nog eens alle social media aan toe. Al met al een lawine van informatie waaruit het steeds moeilijker kiezen is en waaraan bijna niet meer te ontsnappen valt. Voor sommigen is het middeleeuwse klooster weer een aantrekkelijk oord om bij te komen. Was u nog van mening dat de social media 'een hoop gekletst in de ruimte' zijn en twijfelt u over het belang van bedrijfsmatig gebruik, dan zullen recente gebeurtenissen u nu misschien overtuigd hebben. Zoals de reizigers die toch thuiskwamen toen de treinen het af lieten weten, miljoenen kijkers voor een tv-programma dankzij actief getwitter, helpdesks die zich eindelijk iets van hun klanten aantrekken nadat een BN'er zich erover opwond. Enkele voorbeelden van de enorme vlucht die social media nemen, maar vooral van de invloed die ze kunnen hebben. Communicatie is tweerichting verkeer geworden en daar kan je maar beter op voorbereid zijn. Als introductie in de wereld van de social media schreef Erwin Boogert het overzichtelijke boekje 'Scoren met social media'. In honderd pagina's en vier hoofdstukken krijgt u een eerste indruk. Boogert weet waar hij over praat, want als freelance journalist schrijft hij niet alleen over telecom, internet en webtechnologie, maar maakt hij daar ook gebruik van: hij is actief op Twitter en R-win.com is zijn persoonlijke weblog. In de eerste helft van het boek 'Scoren met social media' beschrijft Boogert kort de 25 meest gangbare social mediakanalen en krijgt u per kanaal antwoord op de vraag 'Wat is het?', 'Hoe gebruik je het?' en 'Moet ik het gebruiken?'. In het volgende hoofdstuk helpt hij u met het formuleren van een social mediastrategie, door aandacht te besteden aan het doel van de strategie, wie de verantwoordelijkheid krijgt en wat het verhaal is dat uw organisatie wil vertellen. In hoofdstuk 3 laat hij u nadenken over hoe u zo'n strategie optuigt en de bijpassende middelen kiest. En om het effect te kunnen vaststellen gaat u een nulmeting doen en meeteenheden vaststellen. Handig daarbij zijn de lijst van voorbeelden en het stappenplan. In het laatste hoofdstuk gaat u uw gekozen strategie implementeren, met meer vragenlijsten, checklists en invulformulieren om de opgedane kennis te vertalen naar de praktijk. Het is een lekker feitelijk boekje dat prettig leest, maar wilt u er echt iets aan hebben, dan moet u zelf aan de slag. Als u alle aanbevelingen, checklists en stappenplannen gaat opvolgen, dan bent u voorlopig nog niet klaar. Met risico op verslaving!
Over Anne-Mieke Vermeer
Anne-Mieke Vermeer geeft advies en ondersteuning op het gebied van marketing, communicatie en tekst. Zij studeerde kunstgeschiedenis, marketing en filosofie en was ruim 10 jaar werkzaam in diverse (direct)marketing functies.