De Jong benadert de materie vanuit verschillende invalshoeken. Zowel de positie van de fabrikant als de positie van de retailer komt uitvoerig aan bod. De basis van het geheel is een combinatie van onderzoek en praktijk. In totaal twaalf hoofdstukken wordt de lezer meegenomen in de wereld van private labels. Het begint met een stuk historie en het eindigt met de mogelijkheden die de nieuwe technologie private labels te bieden heeft. Hiertussen komen zaken als strategie, management, consumenten, de positie van discounters en dergelijke aan de orde. Indien je de gedachte hebt dat private labels er alleen zijn om de concurrentie aan te gaan met de discounter dan is je blik te beperkt. De Jong maakt duidelijk dat een private label strategie een duidelijke keuze dient te zijn. Ik kan dat onderschrijven, in het verleden heb ik voor een aantal organisaties mogen werken waar op twee paarden werd gewed. Zowel een eigen merk als private labels. Mijn ervaring is dat deze weg uiterst moeizaam en zelden succesvol is. De auteur toont dat zowel theoretisch als met voorbeelden uit de praktijk aan. Het boek heeft mij positief verrast, ik vind het compleet. Het geeft het hele spectrum weer van private labels. Het boek is aan te bevelen voor een ieder die met private labels te maken heeft of er mee te maken gaat krijgen.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.