'Geen probleem' is bedoeld voor probleemoplossers. Heerkens, hoofddocent methodologie bij de BSN tevens assistent-professor aan de Universiteit van Twente en Van Winden, zelfstandig communicatieadviseur en docent communicatie/ projectmanagement bij de Hogeschool van Amsterdam, bundelden de benodigde expertise en ervaring om dit boek te schrijven. De Algemene Bedrijfskundige Probleemaanpak (ABP) vormt de rode draad in dit handboek. ABP biedt de probleemoplosser een beproefde planmatige en systematische aanpak die bestaat uit zeven stappen. Allereerst is het zaak een globaal bedrijfsprobleem te identificeren. Hierna kan een plan van aanpak worden geformuleerd in de context van een organisatie, waarna de kwestie in detail kan worden ontrafeld. Alternatieve oplossingen bedenken, de keuze voor de beste oplossing, implementatie en evaluatie volgen hieruit. ABP lijkt een recht-toe-recht-aan proces, maar er is nog genoeg ruimte om hier en daar creativiteit in te brengen. Het boek bevat ook diverse praktijkvoorbeelden ter verduidelijking van de ABP-methode. ABP begint met de probleemidentificatie. Is er sprake van een handelingsprobleem of een kennisprobleem? Handelingsproblemen hebben te maken met unieke en concrete normen. Wat is bijvoorbeeld de beste manier om de motivatie van werknemers te verbeteren? De 'beste manier' en het 'verbeteren', zijn beide normen. Bij een kennisprobleem is er echter juist behoefte aan kennis. Maak bijvoorbeeld motivatie eerst meetbaar in cijfers door werknemers te bevragen over onderwerpen als bereidheid tot overwerken of ziekteverzuim en ga zo maar door. De tweede stap in ABP is het formuleren van de probleemaanpak. In deze fase gaat het om het 'kunnen' (activiteiten die je moet uitvoeren), het 'kennen' (kennis verzamelen; veel vragen stellen) en het 'kiezen' (wees selectief; gebruik alleen de opties die nodig zijn om het probleem aan te pakken). Belangrijk in deze fase is om heel systematisch te werk te gaan en het plan van aanpak nauwkeurig te beschrijven. In fase drie van ABP ga je de probleemanalyse uitvoeren. Je gaat op zoek naar details. Je probeert causale verbanden te vinden- welke relaties bestaan er tussen de oorzaken en het probleem? Is er sprake van een handelingsprobleem of een kennisprobleem en laat dit zich meetbaar uitdrukken in variabelen die indicatief kunnen zijn voor het probleem? Fase vier van de ABP is de meest creatieve fase; het verzinnen van alternatieve oplossingen voor het handelings- of kennisprobleem. In fase 5 van de ABP is het woord aan de opdrachtgever van jouw onderzoek als adviseur. Hij of zij neemt de beslissing na lezing van jouw adviesrapport, welke aanpak gevolgd moet gaan worden en welke alternatieve oplossingen afvallen gezien hun afbreukrisico's. Fase 6 van de ABP is de implementatiefase. Nu komt effectief verandermanagement om de hoek kijken. Hoe ga je de voorgestelde veranderingen stapsgewijs invoeren en communiceren. Fase 7 van de ABP is een systematisch evaluatieproces. Het ultieme doel daarbij is om natuurlijk tot betere oplossingen te komen. Mijns inziens is het handboek 'Geen Probleem' aanbevolen voor iedere bedrijfskundige 'probleemoplosser'.
Over Louis Thorig
Louis Thörig is verbonden als master- en bachelorthesisbegeleider aan de afdeling Organisatiewetenschappen, Faculteit Sociale Wetenschappen, Vrije Universiteit Amsterdam. Hij was tot 1 augustus 2011 werkzaam als global communications manager op het hoofdkantoor van IOI-Loders Croklaan (www.croklaan.com) in Wormerveer. Hij heeft zijn MBA behaald bij Business School Nederland, de Action Learning MBA.