Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Fuzzy Firm

De maatschappij is in beweging - door onder andere globalisatie en technologische ontwikkelingen. Voor organisaties heeft dit fundamentele gevolgen: de structuur, werkwijze en cultuur van organisaties komt er anders uit te zien dan we de afgelopen jaren gewend waren. In 'The Fuzzy Firm' legt Arjan van den Born op een heldere manier uit hoe organisaties zich zullen ontwikkelen. Een aanrader voor iedere leidinggevende die zich daarop wil voorbereiden.

Yolanda van Heese | 24 april 2013

Sinds enkele jaren is de maatschappij in een steeds hoger tempo in beweging - onder andere door globalisatie en technologische ontwikkelingen. Voor organisaties hebben deze veranderingen grote impact: om succesvol te zijn volstaat de ouderwetse lijnorganisatie niet langer. Stonden in de 20e eeuw arbeid, kapitaal, productie en efficiëntie centraal, in de 21e eeuw draait het om kennis, netwerken, innovatie en ondernemerschap. Steeds meer netwerken en samenwerkingsverbanden zullen zich vormen rondom concrete projecten. Daarin werken zowel specialisten als generalisten in nieuwe typen arbeidsrelaties. De grens van de organisatie steeds waziger; zie hier het ontstaan van de zogenaamde 'fuzzy firm'. Op het eerste gezicht lijkt een fuzzy firm op een zogenaamde 'flexibele onderneming': beide concepten benadrukken het belang van flexibiliteit en voortdurende vernieuwing. Toch zijn er een paar grote verschillen. Zo is de fuzzy firm geen productiebedrijf, maar een kennisorganisatie met als voornaamste doel complexe problemen op te lossen en zo waarde toe te voegen. Ook de methode van vernieuwing is anders: de flexibele onderneming vernieuwt zich door opleiding van vaste medewerkers, de fuzzy firm doet dat door de verbinding met communities aan te gaan. Andere verschillen hebben te maken met de structuur (hiërarchie of los buiten de projectorganisatie), de manier van samenwerken met vaste en tijdelijke medewerkers, de aard van de contracten die men met medewerkers aangaat en de manier waarop carrière wordt gemaakt en loyaliteit richting de organisatie. Met 'The Fuzzy Firm' legt Arjan van den Born op een heldere manier uit hoe het transformatieproces van lijnorganisatie naar zo'n fuzzy firm verloopt. Dat doet hij door in te gaan op verschillende thema's: - een schets van de krachten die onze wereld veranderen; - de kenmerken van de netwerkeconomie en de wijzen waarop je daarin waarde kunt toevoegen; - De gevolgen van deze nieuwe waardeproposities voor de onderneming van de 21ste eeuw; - De competenties die daarbij nodig zijn: - Een schets van het noodzakelijke HRM-systeem: één waar kennis, innovatie en creativiteit centraal staan. Op deze manier weet Van den Born op duidelijke manier aan te geven welke krachten er onder de transformatie liggen. 'Fuzzy firm' behandelt relevante thema's voor leidinggevenden. De komende jaren zijn de veranderingen groter dan ooit - met 'Fuzzy firm' krijgt u een overzicht wat er aan ontwikkelingen speelt en welke impact deze hebben. Het boek is prettig leesbaar: het is opgebouwd uit korte heldere hoofdstukken die ieder afsluiten met de kernpunten van het hoofdstuk. Van den Born werkt zijn inzichten uit aan de hand van een breed spectrum uit recente organisatieliteratuur. Het is indrukwekkend hoe Van den Born die theorie iedere keer weer tot de kern weet te presenteren. Daardoor heeft het boek veel nieuwe en interessante inzichten te bieden, óók voor degenen die zich al langer buigen over de vraag hoe organisaties er in te toekomst uit gaan zien. Zo heb ik zelf met belangstelling kennis genomen van de modellen van waardecreatie in de dienstensector (waardewindels en waardenetwerken). Het boek richt zich op leidinggevenden die werkzaam zijn in het bedrijfsleven, met name in kennisorganisaties. Mensen die werkzaam zijn op het terrein van organisatieontwikkeling en -advies zullen eveneens veel bruikbare inzichten aantreffen. Het boek geeft vooral toelichting en achtergrondinformatie. De leidinggevende die met zijn eigen organisatie een slag wil maken zal behoefte hebben aan meer concrete handvatten. Kortom, dit boek een aanrader voor de leidinggevende die zich vandaag wil prepareren op de organisatie van morgen!

Over Yolanda van Heese

Yolanda van Heese is coach voor leidinggevenden en hun teams. Tevens is zij oprichter van Leaders Online. Leaders Online informeert leidinggevenden over relevante ontwikkelingen (zoals social media, de nieuwe generatie medewerkers) en geeft hen daarbij concrete handvatten hoe ze de mogelijkheden ervan - samen met hun team - kunnen benutten voor hun eigen organisatie. Dat doet Leaders Online onder andere met workshops, presentaties en online cursussen. Voor Management Team schrijft zij over managementboeken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden