Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Jugaad innovatie

Jugaad is in het Hindi een flexibel woord voor een innovatieveof geïmproviseerde oplossing die ontstaat uit vernuft en slimheid. Het is, volgens de schrijvers, dé voornaamste manier van innoveren in opkomende markten. Het boek is een pleidooi om ook in het Westen innovatie te veranderen, dan wel opnieuw uit te vinden. De westerse manier van innoveren is veel te star, te insulair en te omvangrijk geworden om effectief te kunnen blijven.

Arie Buvens | 21 mei 2013

'Iets uitvinden is van nature een ongeordend proces. Je kunt wel een Six Sigma-proces invoeren en zeggen: Nou het gaat niet zo vlot met de uitvindingen en daarom plan ik mijzelf in voor drie goede ideeën op woensdag en nog twee op vrijdag, maar zo werkt creativiteit niet'. Tal van voorbeelden van uitvindingen uit India, Brazilië, China en Kenia vormen voor Navi Radjou, Jaideep Prabhu en Simone Ahuja de basis voor een 'nieuwe' manier van innoveren – 'Jugaad innovatie'. Nieuw tussen aanhalingstekens, omdat ook bedrijven als Philips, Siemens, GE en Apple als Jugaad worden getypeerd. En die gaan al wat jaartjes mee, dacht ik. Navi Radjou is strategieadviseur in Sillicon Valley, docent aan de Judge Business School van de Cambridge University en faculteitslid van het Wereld Economisch Forum. Jaiideep Prabhu is Jawaharlal Nehru Professor of Indian Business en Enterprise en directeur van het Centre for India & Global Business aan dezelfde Judge Business School. En Simone Ahuja is oprichter van Blood Orange een marketing en strategie adviesbureau op het gebied van opkomende markten met hoofdkantoor in Minneapolis. Zelden heb ik zo lang over het recenseren van een boek gedaan als dit keer. Tijdens het lezen werd ik heen en weer geslingerd tussen opwinding: 'goh, wat interessant 'en teleurstelling 'wat een flauwekul om dit als iets nieuws op de markt te brengen'. Het boek opent bijvoorbeeld met het verhaal van Mansukh Prajapati die een 'alternatieve koelkast' heeft uitgevonden. Een terracotta box gemaakt van klei, de Mitticool. Het werkt als volgt: water uit een ruimte bovenin druppelt langs de zijwanden, waardoor de lagere ruimte met voedsel wordt gekoeld door middel van verdamping. De koelkast verbruikt geen elektriciteit, is geheel biologisch afbreekbaar en produceert geen enkel restmateriaal. Als bedacht wordt dat meer dan 500 miljoen(!) inwoners van India geen beschikking hebben over elektriciteit, dan liggen hier gouden kansen. 'Goh, wat interessant! Maar dan kijk ik op de website van onze eigen Wageningen University en dan zie ik tal van toepassingen van dit principe. Dat heet dan geen Jugaad, maar gewoon onderzoek en toepassingen. En wat is er nu zo bijzonder aan de zes principes van Jugaad? 1) zoek altijd naar mogelijkheden onder moeilijke omstandigheden. 2) doe meer met minder. 3) denk en handel flexibel. 4) hou het eenvoudig. 5) doe aan marktverbreding. 6) volg je hart. Geen van deze principes is omkeerbaar. Want wie doet nu minder met meer? Denkt en handelt bewust star? Wie maakt het nu als principe ingewikkeld? Dat doet toch niemand? Ik wilde het boek wegleggen toen ik op bladzijde 158 las dat Philips met zijn Sense and Simplicity hèt voorbeeld is voor het Jugaad-principe 4) Hou het eenvoudig. Ook Siemens wordt geroemd om zijn SMART-producten, waarbij SMART staat voor: simple, maintenance-friendly, affordable, reliable en timely-to-market (eenvoudig, onderhoudsvriendelijk, betaalbaar, betrouwbaar en tijdig leverbaar). Zo levert Siemens kleine, lokale elektriciteitsnetten die kunnen werken op verschillende energiebronnen, van zonne-energie tot kokosnootschillen. Daarmee kunnen kleine Indiase dorpen van vijftig tot honderd huishoudens van elektriciteit worden voorzien. Siemens schat dat het marktpotentieel voor SMART-producten alleen al in India 12 miljard euro is. Volgens de auteurs zouden bedrijven als Philips, Siemens, Google, GM en Facebook dat doen 'gedreven door empathie en gevoel van sociale gelijkheid. Vanuit hun wens om op een rendabele manier tegemoet te komen aan de behoeften van de onderbediende consumentensegmenten, die traditionele bedrijven vaak negeren.'(sic) O ja, ook Steve Jobs wordt in dit boek opgevoerd als dé grote Jugaad-vernieuwer. Wat moet ik met Jugaad? Principes waar niemand op tegen is. In hoofdstuk 8 schrijven de auteurs zelf dat Jugaad-innovatie geen wondermiddel is dat altijd kan worden toegepast bij alle innovatieproblemen. In de voorgaande hoofdstukken doen ze dat overigens wel. 'Ondanks de opvallende voordelen heeft het ook enkele duidelijke beperkingen, Sterker nog, Jugaad is geen substituut voor de traditionele gestructureerde benadering van innovatie die bij westerse bedrijven gebruikelijk is.' Jugaad-innovatie levert de beste resultaten op als zij wordt toegepast in complexe en veranderlijke omgevingen met de kenmerken: snelle verandering, schaarste aan bronnen, zuinige en gevarieerde klanten, onvolgroeide industrie, exploderende onderlinge verbondenheid. Kortom: in extreme omstandigheden die vaker voorkomen in India, China en Brazilië (BRIC-landen). Aangezien westerse economieën nu ook te maken krijgen met verschijnselen als schaarste, diversiteit, onvoorspelbaarheid en onderlinge verbondenheid (via sociale media) kan Jugaad weleens gezien worden als precies dat medicijn dat westerse bedrijven nodig hebben. Zo leven anno 2013 meer dan 46 miljoen inwoners van de VS onder de armoedegrens en hebben ruim 50 miljoen Amerikanen geen zorgverzekering. Europa heeft nu al ruim 20 miljoen inwoners onder de armoedegrens. In die zin is het een interessant boek; als je omlaag gaat moet je goed kijken naar diegenen die omhoog gaan. Maar je moet ze niet door elkaar halen, dan schiet je er niets mee op.

Over Arie Buvens
Arie Buvens heeft sinds 2003 zijn eigen adviespraktijk: Interim adviespraktijk Buvens Bv. Na een carrière in de vakbeweging was hij twintig jaar werkzaam in directionele en bestuurlijke functies in de (geestelijke) gezondheidszorg.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden