Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Verleid de klant

Van glimlachen aan de telefoon en de juiste geur in het toilet tot aan het stellen van complimenteuze vragen. In het boek 'Verleid de klant' door Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge worden praktische tips gegeven hoe je het koopgedrag van (potentiële) klanten op positieve wijze kunt beïnvloeden. Verwacht geen schokkend nieuw perspectief, maar wel een vlot geschreven boek met handige tips & tricks over verleiden in de zakelijke wereld.

Michael Boon | 15 januari 2014

Dat het koopgedrag van klanten voor ruim 85% onbewust plaatsvindt, is een algemeen bekend feit. Maar hoe maak je hier optimaal gebruik van? Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge nemen de lezer in 'Verleid de klant' stap voor stap mee in de wereld van het verleiden. Mede dankzij de vlotte schrijfstijl, specialistische onderbouwing en veelal treffende voorbeelden een aanrader voor iedereen die klantcontact heeft. Verleidelijke indruk 'Jouw eerste indruk kleurt alle volgende indrukken die je maakt bij dezelfde persoon.' Het eerste gedeelte van 'Verleid de klant' is gewijd aan het neerzetten van een onvergetelijke indruk en hoe kleur kan worden gebruikt om een positief beeld te creëren. Tips voor een overtuigende lichaamstaal, de juiste kleding bij dresscodes en bijvoorbeeld de inrichting van je ontvangstruimte. Stuk voor stuk zaken die vaak al bekend zijn maar waar nog niet altijd evenveel mee gebeurt. Vaak minder bekend is het effect dat kleur kan hebben op merkherkenning en bestedingsgedrag. Erg interessant vond ik dan ook de uiteenzetting van kleuren met bijbehorende associaties. Zeker iets voor elke marketeer om mee aan de slag te gaan! Zintuiglijke verleiding 'Klanten krijgen het gevoel dat ze serieus worden genomen als ze merken dat je aandacht aan hen besteedt om de juiste sfeer te creëren.' De auteurs beschrijven hoe je met de ogen, oren, neus, huid en tong kunt worden verleid. Hierbij kan er worden gedacht aan de meest uiteenlopende zaken, zoals comfortabele stoelen in de ontvangstruimte, een passende geur in de showroom en de soort muziek die onder de website speelt. Een ander goed voorbeeld is het laten 'proeven' van een product of dienst door de klant. Uitgangspunt voor het zintuiglijk prikkelen van de klant is het wegnemen van koopbezwaren. Ook wordt er uitvoerig aandacht geschonken aan de do's en don'ts van verleidelijke taal. Dat sommige (negatieve) woorden moeten worden vermeden en andere (positieve) woorden slim moeten worden ingezet, is niets nieuws. Wel interessant is hoe we deze woorden kunnen gebruiken in verleidelijke vragen. Met meerdere duidelijke voorbeelden worden er handreikingen gedaan hoe je op een positieve manier kunt sturen in een gesprek met de klant. Blijvend verleiden 'Zijn alle producten eenmaal geleverd of is de dienstverlening afgerond, dan gaat relatiebeheer gewoon door.' Na wat interessante hoofdstukken over waar en hoe je verleidelijk off- en online zichtbaar kunt zijn voor je klanten, worden er in het voorlaatste hoofdstuk meerdere tips gegeven om klanten te blijven verleiden. Hierbij worden helaas redelijk voor de hand liggende voorbeelden aangedragen, wat ik jammer vind voor de opbouw van het boek. Gelukkig is het slot van 'Verleid de klant' weer erg goed, met de oproep ook jezelf te blijven verleiden. 'Als jij lekker in je vel zit, heb je een sprankelende uitstraling en dat heeft weer positieve effecten op de contacten met klanten.' Hoewel er redelijk wat inkoppers in het boek 'Verleid de klant' staan, is het een fijn boek om alle belangrijke dingen over klantcontact weer eens op te frissen. Want zeg nou eerlijk, wie wil er niet onweerstaanbaar verleidelijk zaken doen?

Over Michael Boon
Michael Boon is Marketeer bij Pon Power BV. Hij is lid van het Platform Klantgericht Ondernemen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden