Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Wat zeggen die cijfers eigenlijk?

Wat zeggen die cijfers eigenlijk? is geschreven door Hans Go, die met een indrukwekkend CV over voldoende ervaring zou moeten beschikken om aan professionals zonder financiële achtergrond de basis financiële rapportages uit te leggen. Dit is dan ook de doelstelling van het werk. Vanwege het theoretische karakter is het boek qua inhoud wellicht iets anders dan u van ons gewend bent.

Mathijs Oosterhuis | 16 februari 2016

De opmaak van het boek is in lijn met het type boek: veel hoofdstukken, paragrafen, subparagrafen en tabellen. Het cijfermateriaal tussendoor zijn de winst- en verliesrekening, het kasstroomoverzicht en de balans van Mario IJS, het voorbeeld aan de hand waarvan de theorie door het gehele boek wordt toegelicht. Daarnaast worden er zo nu en dan herkenbaar Tips & Tricks uitgelicht in het boek (denk hierbij aan de tip om een voorziening voor een lopende rechtszaak niet separaat te tonen vanwege de inzichten die je tegenpartij hieraan zouden kunnen ontlenen). Qua opmaak voorlopig dus een ruime voldoende. Aanvullend op de lay-out iets wat ik als pluspunt ervaar, maar wat mijn beoordeling van de inhoud natuurlijk niet beïnvloedt, is het feit dat elk hoofdstuk met een quote begint. Zoals te zien is aan de wisselende tegeltjes met wijze spreuken aan de rechterzijde van deze tekst ben ik hier fan van. De quote aan het begin van hoofdstuk 3 wil ik jullie dan ook niet onthouden: “Prijs is wat je betaalt. Waarde is wat je krijgt.” – Warren Buffet. Nog een leuke gimmick is dat elk hoofdstuk eindigt met een QR-code. Helaas loopt het scannen bij mij uit op een link welke vervolgens een foutmelding vertoont. In mijn geval dus niet waardetoevoegend, maar vernieuwend is het in ieder geval. Als ik dan de inhoud moet beoordelen kan ik niets anders zeggen dan dat het een volledig verhaal is. De relaties tussen de drie basisrapportages (balans, resultatenrekening en kasstroomoverzicht) worden duidelijk uitgelegd. Voordat er gestart wordt met de businesscase die als rode draad door het boek heenloopt, worden eerst nog de boekhoudkundige principes van going concern, matching en voorzichtigheid besproken. Het verschil tussen opbrengsten en kosten versus kasstroom wordt ook meermaals benadrukt. Aangezien ik mij in mijn dagelijkse werk focus op werkkapitaal en cash flow ben ik hier dan ook extra scherp op geweest terwijl ik het boek doornam. De uitleg is helder, maar toch heb ik ook in dit boek een fout moeten constateren waarbij de opboeking van crediteuren als inkomsten worden besproken. Bij de boeking van kosten en bijbehorende opboeking van crediteuren is natuurlijk geen cash gemoeid. Het hoofdstuk dat over het (essentiële) kasstroomoverzicht gaat, wordt dan ook ingeleid met de volgende quote: Result is an opinion, cash is a reality. Het boek sluit af met hoofdstukken over ratio- en investeringsanalyse. In de praktijk gaat hier het meeste tijd naar uit. Er wordt niet elke maand naar de gehele balans of winst- en verliesrekening gekeken, maar meer naar de ontwikkeling van deze cijfers of bepaalde ratio’s. Hierbij is de ontwikkeling in tijd, tussen merken en ten opzichte van de markt en/of economie van groot belang. Hier had wat mij betreft nog meer tijd aan besteed mogen worden, maar wellicht dat er dan aan het doel voorbij wordt gestreefd. Wellicht een idee voor een vervolgboek. Al met al leest het boek niet zozeer als een studieboek, maar meer als een praktijkvoorbeeld over het ijsbedrijf van Mario. Het lijkt mij dan ook een boek dat professionals snel op weg kan helpen financiële rapportages te begrijpen. Natuurlijk is het geen uitgebreid gedetailleerd naslagwerk (al wordt er met betrekking tot de waarderingsgrondslag van voorraden wel gedetailleerd over vier mogelijke grondslagen, waaronder de aanschaf, executie, markt- en vervangingswaarde geschreven), maar dat mag je van een boek met 160 bladzijden ook niet verwachten.

Over Mathijs Oosterhuis
Mathijs Oosterhuis is afgestudeerd in Finance aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2009 is hij ondernemer en vanaf 2013 werkzaam als Finance professional. Voorheen als Controller bij het oer-Hollandsche bedrijf KPN en tegenwoordig als Deals Consultant bij PwC. Mathijs heeft zeer uiteenlopende interesses welke qua schrijven uitgaan naar onderwerpen waar finance en economie snijden met sociologie en psychologie. Te denken valt aan de bonussen bij voetbalclubs, de psychologie achter investeren en de invloed van reclame op koopgedrag.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden