Storytelling is ’in’. In een paar jaar is het een niet meer weg te denken begrip als het om verandering gaat. Verhalen vertellen, persóónlijke verhalen vertellen. Verhalen die boeien, die tot de verbeelding spreken. Die de werkelijkheid duiden waardoor we deze begrijpen en er betekenis aan kunnen geven. In organisaties wordt framing - conceptuele en mentale kaders - steeds vaker gebruikt. Deze bepalen namelijk onze overtuigingen, onze waarden en normen en vormen onze manier van reageren en oordelen. Verhalen vertellen is frames creëren, zo stelt Hendriks. Zet jouw verhaal/frame naast dat van anderen. Met goed gekozen woorden, beelden en situaties schijn jij nieuw licht op de werkelijkheid en creëer je ruimte voor jouw ideeën en denkbeelden. We herkennen hierin meestervertellers uit de 20e eeuw zoals Martin Luther King, J.F. Kennedy en ook de vaardigheid van Jon Favreau, de speechschrijver van Barack Obama. Hendriks weet dat meesterlijke vertellen pakkend aan te bieden. Hoe wij zélf door verhalen te vertellen de verandering in gang zetten. Of meegaan in een verandering door het geschetste perspectief van een ander. We komen vertrouwde begrippen zoals weerstand, communicatie en visie tegen maar Hendriks gaat ook in op de bedoeling, de transitie en transformatie. Nadrukkelijk wijst hij door het stellen van vragen over de eigen rol tijdens de verandering. Zelfonderzoek is de rode draad in zijn betoog en zijn vragen dwingen je keuzes te maken. Beantwoord deze vraag maar eens: 'Wat is voor jou die ene boodschap die schuilgaat achter jouw Grote Idee?’. Vaak leren managers de werkelijkheid te vangen in 'ist' en ’soll’. Met deze aanpak is de werkelijkheid te beschrijven in 'voor' en ’na’. Het resultaat - de verandering - wordt verpakt in kernwaarden en daarmee is de verandering klaar. Zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Die ene werkelijkheid, de 'ist’ bestaat niet. Zo ook niet de gewenste werkelijkheid, de ’soll’. Dit helpt natuurlijk wel bij het verhelderen van het probleem en het kan ook richtinggevend zijn. Uiteindelijk zorgt alleen transformatie - de onomkeerbare verandering - er voor dat de verandering niet in middelmatigheid blijft steken. Het bedrieglijk eenvoudig ogende ’Change the script’ is een inhoudelijk sterk boek: je leert nog meer je karakteristieken bij weerstand herkennen, je ontdekt nog een paar verborgen talenten en je leert je eigen verhalen creëren en gebruiken.
Over Carla Derijck
Carla Derijck is bedrijfskundige en specialist in verandering. Zij werkt als verandermanager.