Met deze benadering pleit Kuiken voor méér dan alleen maar werkplezier. De auteur verheft PRET tot een concreet managementdoel, maar ook tot tool. Pret, gewone ‘werkplezier, alleen is onvoldoende om de werknemer gemotiveerd te krijgen én te houden. Belangrijke aspecten zoals waardering, een ‘veilig’ gevoel in de werkomgeving maken deel uit van Kuikens PRET-concept. Kuiken (auteur, filosoof en initiatiefnemer van het platform nieuworganiseren.nu) houdt de werknemer én de werkgever een spiegel voor: werkplezier wordt sterk bepaald door waardering en ondersteuning. Twee aspecten die ervoor zorgen dat mensen zich niet alleen prettig voelen, maar ook goed (lees: beter) kunnen functioneren. In Kuikens woorden: ‘Voor mijn boek ben ik op zoek gegaan naar de factoren die ervoor zorgen dat mensen goed in hun vel zitten. Blije mensen functioneren namelijk beter; ze zijn productiever, creatiever en prettiger om mee samen te werken. Of, zoals Kees Pater, directeur-eigenaar van Koekjesbakkerij Veldt, het zegt: ‘Blije mensen bakken betere en lekkerdere koekjes.’’ Laatstgenoemde is een werkgever, die uitgebreid aan bod komt in het boek. De moed en humor waarmee deze ondernemer/werkgever de organisatorische problemen aanpakte, werkt inspirerend op de lezer. Geen moeilijke managementtheorieën, maar gewoon een koekjesbakkerij die niet lekker liep. Waarom? Omdat de mensen niet lekker in hun vel zaten. Simpeler, maar ook duidelijker kun je het niet krijgen! Dit laagdrempelig voorbeeld is exemplarisch voor dit boek. Het kernprobleem wordt niet moeilijker gemaakt dan het is. Samengevat tot de kernvraag: hoe zorg je ervoor voor dat mensen blij zijn, goed in hun vel zitten en happy blijven? Volgens auteur Kuiken gaat het niet om ingewikkelde zaken, maar om de 4 elementen waaruit PRET (volgens hem) bestaat. De eerder genoemde basisbehoeften: - Positieve (werk)sfeer - Respect voor elkaar in het algemeen, de individu in het bijzonder - Enthousiasme over de missie en ruimte geven aan enthousiasme - Teamspirit ; schouders eronder en gezamenlijk ervoor gaan. Kortom, PRET moet bovenaan het prioriteitenlijstje staan van elke manager, directeur of ondernemer volgens Kuiken. Als lezer is het een heel herkenbaar verhaal door eigen ervaringen of door die van anderen. Verhalen over burn-out, frustrerende werksituaties door tegenwerkende collega’s of bureaucratische organisatiestructuren. Geen fantasieverhalen, helaas. En zelfs wanneer werknemers (redelijk) positief zijn over hun werk en directe collega`s, dan wringt de schoen heel vaak bij hun manager en het gebrek aan waardering dat ze krijgen. Dezelfde teneur bleek uit de resultaten van de PRET-test van het boek, te vinden op www.depretfactor.nl Het boek leest lekker weg, waardoor je bijna vergeet dat het hier toch echt om een managementboek gaat. Dat komt door de fijne leesstijl, de afwisseling van praktijkvoorbeelden met de theoretische (lees: niet-zwaar technische) onderbouwing, de herkenbare situatie en de realistische maar optimistische toon. Sterker nog, het boek motiveert om het eens over een andere boeg te gooien. Een aanrader!
Over Angelina Hammond
Angelina Hammond is een multidisciplinaire PR- & Communicatiespecialist (on- & offline) mét 100% inzet, passie en enthousiasme. Amsterdamse basis met kosmopolitische inslag. Persoonlijke én professionele interesse & bekwaamheid op het gebied van on- en offline communicatie. Hammond werkt in verschillende subdisciplines van het vakgebied Communicatie; zowel interne als externe communicatie, PR, e-communicatie, crisiscommunicatie, persvoorlichting, evenementorganisatie, (marketing)communicatie en social media. Inclusief werken met én schrijven voor papieren en digitale media. Daarnaast werkt ze zowel voor de commerciële als voor de non-profitsector.