Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Beyond MBA

Mijn eerste indruk bij ‘Beyond MBA’ van Huib Broekhuis was er een van ‘het zoveelste MBA-achtige managementboek’. Op dat soort boeken ben ik inmiddels uitgekeken en - ik denk - velen met mij. Hoe verrassend was het, al na tien pagina’s, te merken dat dit werk van een heel ander soort is.

Robert Buisman | 14 oktober 2015

De titel ‘Beyond MBA’ draagt een tegenstelling in zich die spanning creëert. Wat is dat, beyond mba? Is er achter die heilige managementgraal dan nog meer? Iets dat niemand weet? Wat zou de schrijver ontdekt hebben? De gangbare gedachte is dat Masters of Business Administration - op basis van kennis - organisaties goed kunnen leiden en naar grote hoogtes brengen. Op de cover van het boek staat een treffende foto van een rotspartij, een hoogvlakte met daarboven de lucht die overgaat in een steeds dieper wordend blauw. Het blauw van het universum, symbool voor oneindigheid, maar ook van heelheid. Die hoogvlakte op de voorkant is echter niet het eindpunt van de top, maar het startpunt voor verdieping naar een hoger doel. In een korte recensie als deze klinkt dat abstract, maar in het boek wordt die diepere betekenis van business goed helder gemaakt. De auteur neemt ons mee naar een wereld die inderdaad verder gaat dan het traditionele MBA-denken. De grenzen aan het oude denken zijn bereikt en al snel wordt de centrale stelling geponeerd waarop het hele verhaal zich verder uitvouwt: ‘De focus op winst leidt tot verlies’. Een te eenzijdige focus op winstmaximalisatie en beurswaarde leidt tot verkeerd gedrag en uiteindelijk tot schade aan mens en natuur. De auteur trekt fel van leer als het gaat om het ‘uitwonen van de aarde’. Op dat punt is de toon negatief-kritisch, maar hij bereikt er zeker iets mee: het besef dat het inderdaad anders moet. Een goed onderbouwd pleidooi voor een betere wereld waarin bedrijven een leidende rol hebben. Met ‘bewust’ leiderschap als centrale boodschap, de balans tussen purpose en profit. In het tweede deel wordt het duidelijk dat dit een ‘boek van bewustwording’ is. Je stapt als het ware uit je vaste patroon, de conditionering dat het leiden van bedrijven vooral gaat om het behalen van financiële resultaten. Dat de auteur ook uitnodigt om succes binnen organisaties anders te definiëren, is de spijker op z’n kop. Niet profit is het doel, maar purpose. Verder dan alleen geld verdienen. Een verandering van naar buiten gerichtheid naar introspectie. Het midden van het boek gaat over bewustwording en is bijna metaforisch voor het hart van het gedachtegoed. Vanuit een holistische visie op de wereld (en het universum) worden zowel mentale, emotionele, fysieke als spirituele bewustwording behandeld. Volgens de auteur bepaalt het niveau van bewustzijn de staat van het bedrijf en bepleit hij dat succesvolle bedrijven in de toekomst meer dienen dan het eigenbelang. Samenvattend: wat goed voor een ander is, is goed voor jou. In het derde en laatste deel wordt het wat aardser, maar zo concreet als in het eerste deel wordt het niet meer. De auteur is duidelijk een andere weg ingeslagen en het derde deel behoudt een esoterisch karakter. De vraag of dat goed of fout, dan wel waar of onwaar zou zijn, is op dat punt niet meer belangrijk. Het verhaal is geloofwaardig, vanwege de vermelde eigen zoektocht en ervaringen van Broekhuis. Veel wordt geflankeerd door voorbeelden uit de bedrijfspraktijk van VDS, het trainingsbureau van Broekhuis. De filosofie van de auteur is inspirerend en verdiepend tegelijk. En ik denk ook zeker bruikbaar (tenzij je de doelstelling hebt om snel tastbare resultaten te boeken). Een goed werk om de knop echt om te zetten. En dat is nodig, gezien de vele crises in samenleving en economie. Wat overigens niets anders is als het doorbreken van een plafond maar een nieuw tijdperk, een periode van verhoogd bewustzijn. Dit boek komt op een goed moment.

Over Robert Buisman

Robert Buisman is strateeg in B2B Marketing & Sales en Co-owner van Studio Interactive, Creatief Bureau voor Interactieve Videoconcepten. Daarnaast is hij Kwartiermaker bij de Dutch Innovation School, recensent voor Managementboek.nl en opinieblogger voor Marketingtribune.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden