Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De nieuwe weg

Wat is er prettiger dan genieten van een nazomer met de geur van helmgras, zout water en zand? Dat stijgt er op uit het boek ‘De nieuwe weg; in 7 stappen naar meer omzet’. En daarmee eindigt de zomer zoals hij begon. Op de Wadden. Gewapend met het boek van Matthijs Deen over de Wadden begon mijn zomer op Vlieland. En 2 maanden later eindigt hij vanachter mijn bureau op m’n werkkamer met de businessroman van Jochum Jarigsma die zich afspeelt op Schiermonnikoog. Mijn zomer is goed.

Wim Oolbekkink | 11 september 2015

In de catechismus naar meer omzet stelt Jarigsma, die zich nu eens vermomt als grootmoeder en dan weer in de rol kruipt van Peter, de broer van de vriend van, vragen. Veel vragen. Zijn dankbare cursist Rutger formuleert nadenkend de antwoorden. Het verhaal speelt zich grotendeels af op Schiermonnikoog en heeft alles wat het echte leven ook heeft. Romantiek, spanning, tegenslag, onverwachte ontwikkelingen en een verrassend einde. De hoofdpersoon Rutger staat voor de uitdaging om als ondernemer bungalows te verkopen aan gefortuneerde vijftigers. Hij wil snel geld verdienen. Dat oma nog zo had benadrukt dat succes in het leven vooral te maken heeft met aandacht geven slaat hij in de wind. Want het gaat om geld, want het gaat om vrouwen. In de loop van het verhaal loopt Rutger tegen zijn onervarenheid en fouten op. Geduldig haalt leermeester Peter Rutgers fietsje uit het mulle zand en zet hem weer in het goede spoor. En Rutger leert. Hij leert een goed product te formuleren, en markt te vinden, potentiële klanten en hoe met hen in contact te komen, hun behoeftes onderzoeken, een aanbod doen en een goed advies, bezwaren en koopweerstanden oplossen en ten slotte; vragen om de deal. Rutger leert de 7 stappen naar meer omzet. En op deze weg naar meer omzet ontspint zich een romance en een conflict. En dat verwart de jonge Rutger. Als ik het goed lees stopt het boek niet bij de 7 stappen. Dat is te simplistisch en te technisch. En eerlijk gezegd vond ik het ook enigszins gekunsteld. De catharsis zit helemaal aan het einde van het boek. Oma raakt een kern toen ze vroeg: wat is jouw doel eigenlijk? Rutger wordt pas echt succesvol als hij zijn hart laat spreken. En dat blijkt te kloppen. Voor de liefde, voor het eiland en voor het ondernemerschap. In essentie gaat het om de liefde. En dan blijken de 7 stappen heel bruikbaar. Maar wel in die volgorde. Het boek eindigt met een quote van Peter: ‘In de grond van de zaak kun je niet aan iemand verkopen. Je kunt hooguit iemand begeleiden en adviseren bij zijn of haar proces.’ ‘Da’s een diepe’, zegt Rutger.’ Met een zucht leg ik het boek terzijde. Rutger heeft zichzelf leren kennen. Pas toen hij zijn hang naar gewin losliet vond hij het. En niet alleen in materieel opzicht. Ik blijf achter met een ongemakkelijke paradox; in 7 stappen naar meer omzet. Maar als de omzet het leidende principe is maak je geen omzet. Dan wordt je hooguit ongelukkig. Ik schenk mezelf een biertje in en denk met genoegen terug aan de zomer op de Wadden.

Over Wim Oolbekkink

Wim Oolbekkink is programmadirecteur stichting SBI en aanjager SDG house bij Landgoed Zonheuvel in Doorn. Hij geeft samen met anderen vorm aan de missie van SBI op landgoed Zonheuvel over Samenwerken, Bezinnen en Inspireren. Daarnaast is hij zelfstandig ondernemer met Performance Happiness en De Geluksacademie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden