In De perfecte match heb ik de aansluiting met mijn dagelijkse werkzaamheden als (interim) general manager gevonden. Een boek dat lijkt te zijn geschreven door een auteur die het vak van manager en ondernemer kent. Niet eerder las ik een boek over dit onderwerp zo gemakkelijk uit.
Naar binnen kijken
Kirsten de Roo komt sterk uit de startblokken door eerst naar binnen te kijken. Wie ben ik als ondernemer? Waarom bestaat mijn bedrijf? Wat is mijn droom, wat wil ik eigenlijk en wanneer is mijn bedrijf succesvol? Alleen door dat goed te begrijpen kun je een beeld vormen wat voor soort mensen daarbij horen. En door je eigen gedrag als manager goed te begrijpen, ben je beter in staat de juiste mensen om je heen te verzamelen.
Helder en pragmatisch
De Roo beschrijft helder en pragmatisch het hele proces van het uitzetten van een vacature tot de handtekening onder het arbeidscontract. Zij doet dit met de nodige kanttekeningen bij de wijze waarop dit proces niet zelden plaatsvindt. Dit deel van het boek spreekt mij zeer aan. Ik herken daarin veel van mijn eigen manier van werken bij het selecteren van mensen, niet als HR-professional, maar als ondernemer en manager. In het hoofdstuk ‘Mensen zijn geen CV’s’ neemt de Roo afstand van de procesmatige beoordelingen van CV’s. Hier ben ik het nadrukkelijk met haar eens. Voor sommige vakken, als arts of piloot, zijn bepaalde kwalificaties nodig die uiteraard op een CV staan. Maar voor veel management, HR en commerciële functies, maar ook voor bijvoorbeeld een Office Manager, zijn juist kwaliteiten nodig waar een CV niet meer is dan een stuk papier dat zegt wat je hebt gedaan. De Roo is er heel stellig in, en dat geldt ook voor assessments, dat mensen mensen selecteren. Hulpmiddelen zijn nuttig, maar niet meer dan hulpmiddelen.
Voeten in de klei
Het hoofdstuk over onboarding heeft mij zeer aangesproken. Met het lezen daarvan realiseerde ik mij dat ook ik daaraan meer aandacht zou moeten besteden. Terecht stelt De Roo dat dit geen taak van HR is, maar van de leidinggevende.
Het boek eindigt met het belang van zelfreflectie en vooruitkijken, en daarmee is de cirkel rond en zijn we weer terug bij de vragen uit het eerste deel van het boek.
Wat mij erg aanspreekt zijn de vele praktijkvoorbeelden. Het benadrukt dat de auteur geen theoreticus is, maar iemand die al heel lang met de voeten in de klei staat.
Louter lof?
Louter lof dus? Voor mij wel, maar misschien komt dat ook wel omdat Kirsten de Roo veel zaken aanstipt die ik zonder erbij na te denken zelf ook doe. Haar methode komt dicht bij mijn eigen ervaringen en geeft daarmee een bevestiging van hoe ik vanuit een general management rol tegen het zoeken en selecteren van personeel aankijk. Werkt dat voor iedereen? Dat vind ik lastig te beoordelen. Maar hoe dan ook adviseer ik juist general managers en ondernemers dit boek eens door te lezen. De perfecte match is prettig en helder geschreven en gemakkelijk leesbaar voor wie niet uit het HR-vak komt.
Over Rob van Nes
Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.