Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Plakkend design - Op naar een boodschap die plakt

Wat een leuk boekje is ‘Plakkend design’ van Ann Debeuf! Zo nuttig. Wie een paper, beleidsstuk, essay of wat dan ook schrijft, zonder zich druk te maken om de vorm, mist de boot. Marketeers wisten dat al lang, maar kennisprofessionals zouden het misschien iets meer mogen beseffen. Lector Ann Debeuf helpt haar lezers om voor elk geschreven stuk tekst een heldere vorm te vinden.  

Peter de Roode | 22 juni 2022 | 3-4 minuten leestijd

Laat ik eerst opmerken dat de schrijfster ‘practice what you preach’ toepast in Plakkend design. De vorm van het boekje nodigt uit tot lezen. Het boekje (verkleinwoord omdat het letterlijk een klein boekje is en omdat je het redelijk snel leest) is bovendien overzichtelijk, verrassend en herkenbaar. En dat is een prettige mix. Natuurlijk komen er dingen voorbij die je je al eigen hebt gemaakt qua vorm en opmaak, zoals bijvoorbeeld het ondersteunen van tekst met beeld. Toch krijg je ook in die gevallen - althans zo heb ik dat ervaren - telkenmale ook weer nieuwe inzichten aangereikt. In het geval van ‘beeld’ verneem ik dat je moet oppassen met het gebruik van Stockfoto’s, die zijn vaak cliché stralen vaak geen emotie uit en wekken weinig of geen empathie op bij de lezer.

De juiste vormelementen

Wie door het boek heen bladert ziet dat ‘vorm’ een groot aantal onderwerpen kent, naast ‘beeld’ passeren onderwerpen als: structuur, letters, leespatronen en kleur de revue. Al deze onderwerpen worden uitvoerig toegelicht en guess what: dat alles is ondersteund met de juiste vormelementen waardoor je als lezer nooit twee bladzijden ‘pure tekst’ te verwerken krijgt.

Voorbeelden en inspiratie

Ik ervaar het als prettig dat ik nu alles bij elkaar heb staan. Dat was voorheen niet het geval. Je wilt bijvoorbeeld iets weten over het gebruik van internetfoto’s en dan ga je maar even ‘googelen’. Dat hoeft nu niet meer. Daarnaast reikt de schrijfster ook de nodige websites per hoofdstuk aan om verder op zoek te gaan, voorbeelden te bekijken of inspiratie op te doen.

Wetenswaardigheden

Het hoofdstuk over ‘Letters en leesbaarheid’ bevatte voor mij veel interessante wetenswaardigheden waar ik mijn voordeel zeker mee ga doen. In dit hoofdstuk krijg je als lezer uitleg hoe je een goede structuur krijgt, dat een tekst bestaat uit drie onderdelen (introductie, inhoud en conclusie of samenvatting) en dat het verstandig is om met titels te werken. Nuttig vond ik de verwijzing naar een website waar je je eigen tekst kunt controleren op taalgebruik.

Letters voor dyslectici

Maar in datzelfde hoofdstuk wordt vooral ingegaan op ‘letters’. Wat daar nog over te zeggen valt? Heel veel dus. Debeuf noemt bijvoorbeeld een website waar je de beste - en gratis! - lettertypen kunt downloaden. Waarom we dat zouden willen? In het standaardpakket op onze PC staat weliswaar een behoorlijk aanbod, maar er is veel meer en ook voor bepaalde doelgroepen. Nooit geweten dat er speciale lettertypen zijn voor dyslectici bijvoorbeeld. En nadenken over je doelgroep in dit verband is ook niet verkeerd. Ouderen hebben een voorkeur voor klassieke lettertypen zoals Adobe Garamond, Palatino of Chapparal Pro.

Arial en Comic Sans

Debeuf gaat in op de vraag of er iets mis is met lettertype ‘Arial’, en legt uit waarom het lettertype ‘Comic Sans’ absoluut niet kan. Ook in het hoofdstuk over kleur zal de lezer de nodige tips opdoen. De eyeopener die mij is bijgebleven: gebruik de kleuren van de organisatie in je presentatie. Nooit bij stilgestaan. Zo bevat dit boekje een goed overzicht van de belangrijkste elementen om een tekst vorm te geven. Het is niet geschreven voor de professionele designer maar voor alle mensen die iets meer willen halen uit hun tekst dan nu het geval is. Op weg dus naar een plakkende boodschap.

Over Peter de Roode

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. 

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden