Auteurs Evert Hatzmann en Simon van Esch hebben uitgebreide achtergrondonderzoek gedaan en meer dan 50 leiders en experts in Nederland geïnterviewd. Samen hebben ze in kaart gebracht welke veranderingen er spelen op het gebied van werken, leidinggeven, aansturing en gezagsverhoudingen. Veranderingen die meer mensen raken dan alleen de Millenials en generatie-Z medewerkers.
Ontwikkelingen
In elk hoofdstuk van de in totaal 10 schetsen ze de ontwikkelingen die spelen, en illustreren die met voorbeelden uit de interviews die ze hebben afgenomen. De geïnterviewden zijn stuk voor stuk ruim ervaren managers binnen grote organisaties, die goed zicht hebben op de ontwikkelingen binnen hun organisaties. Hiermee slagen de auteurs er goed in om duidelijk te maken dat horizontaal werken veel verder gaat dan yogalessen en pingpongtafels, en dat het een omslag is die niet meer omkeerbaar is.
Faciliteren
Het zijn andere tijden. Het werken aan de lopende band is vervangen door andere manieren van ‘produceren’. Werktijden zijn veranderd, en de plek waar we dat werk uitvoeren eveneens. En nog belangrijker, wat voor plek werk inneemt in het leven van mensen. Die sluimerende ontwikkelingen zijn bovendien nog eens flink aangewakkerd door het Covid-tijdperk. En dat heeft niet alleen effect op het werken zelf, maar vooral ook op de manier van leiding geven. Een leidinggevende moet oog hebben voor de zelfontplooiing van medewerkers, en vooral faciliteren, rekening houdend met de autonomie van medewerkers. Top down management is passé. Handen uit de mouwen, afdalen naar de werkvloer en persoonlijke aandacht is de sleutel geworden.
Autonomie
De effecten zijn groot. Organisaties die niet meebewegen, of slechts aan window-dressing doen zien zich geconfronteerd met grote groepen die moeite hebben om met de werkstress om te gaan. Maar liefst 1 miljoen Nederlanders lopen rond met burn-out klachten die gerelateerd zijn aan de onvervulde behoefte aan autonomie en persoonlijke ontwikkeling.
Nieuwe werkelijkheid
Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Dankzij de interviews ontstaat er een helder beeld dat het ook anders kan. Grote organisaties die de nieuwe werkelijkheid omarmen zijn er ook. Organisaties met aandacht voor hun impact op mens en maatschappij, met leiders die meer luisteren dan praten. Zo wordt bijvoorbeeld Marco Maasse, manager Health van KLM aangehaald: ‘Leidinggeven is helemaal geen vak, het is niet veel meer dan met mensen praten, naar ze luisteren en met ze omgaan’.
Bedrijfsburgerschap
De auteurs onderbouwen hun verhaal met situaties uit de werkelijkheid. Prikklokken verdwijnen en maken plaats voor bedrijfsburgerschap. Personeel werven maakt plaats voor personeel behouden. En de alwetende leidinggevende die achter het stuur zit gaat aan de wandel om verbinding te maken met alle stakeholders.
Afwisselingen
De afwisseling tussen achtergrondinformatie en voorbeelden uit de praktijk maken dat het boek makkelijk wegleest en de ontwikkeling die geschetst wordt herkenbaar en aannemelijk is. Een enkele tabel met een vergelijking tussen toen en nu geven het geheel een theoretische look maar zijn eigenlijk overbodig. Hatzmann en Van Esch hebben het al lang duidelijk gemaakt. Horizontaal werken ligt niet ver weg aan de horizon, maar is onomkeerbaar. Het is tijd om mee te doen, en als je nog twijfelt dan is dit boek een must om dit in te gaan zien.
Over Roy van den Anker
Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.