Zelf is Danae Bodewes altijd al gefascineerd door nieuwsgierigheid zo schrijft ze in haar proloog. Een nieuwsgierigheid die haar uiteindelijk ook professioneel bezig is gaan houden. Zo schrijft zij haar boek niet alleen vanuit persoonlijke interesse maar ook vanuit een professioneel perspectief: ze werkt als onderzoeker naar nieuwsgierigheid. Het geeft haar daarmee ‘recht van spreken’ naast een aanstekelijke dosis enthousiasme over het onderwerp die goed werkt.
Goede banen
Hoewel het boek een goede onderbouwing heeft, is het geen academische publicatie geworden. Zoals je mag verwachten van een nieuwsgierig auteur schiet de inhoud veel kanten op. Het ene antwoord roept een andere vraag op. Maar dankzij een goede structuur wordt dit in goede banen geleid. Zo zijn er 5 delen (of beter: toepassingsgebieden) waaruit het boek bestaat. Nieuwsgierigheid gaat volgens Bodewes om vragen stellen (verwonderen), de wereld om je heen zien (verkennen), het vertalen naar nieuwe mogelijkheden in jouw dagelijkse leven (ontdekken), er daadwerkelijk mee aan de slag gaan (toepassen), en gebruiken om te ontwikkelen (creëren). Vijf delen die uiteraard onderling sterk met elkaar samenhangen.
Toepassingsgebieden
In de twaalf hoofdstukken die het boek kent wordt op deze toepassingsgebieden dieper ingegaan op een manier die én op de brede context ingaat, én vragen stelt over de persoonlijke betekenis voor de lezer. Zo beschrijft Bodewes bijvoorbeeld de valkuilen van nieuwsgierigheid. Wat is de impact is van een nieuwsgierige houding op je omgeving? Hoe word je door anderen ervaren? Maar ook: wat gebeurt er met jou als je nieuwsgierigheid niet wordt bevredigd? Onderdeel van Schaamteloos nieuwsgierig is bovendien een werkboek gedeelte. Vanuit elk hoofdstuk wordt naar specifieke opdrachten uit dit werkboek verwezen om theorie en houding ook om te zetten in een persoonlijke vertaling. Wat betekent dit voor jou? Het is goed merkbaar dat Bodewes uit het onderwijs komt: de doelstelling om de lezer daadwerkelijk tot nieuwe inzichten te brengen en niet alleen maar een idee aan de man te brengen is duidelijk terug te vinden.
Nieuwsgierige types
Een andere manier waarop de auteur er zorg voor draagt om weg te blijven van een te academisch niveau is het verwerken van de interviews die zij had met 28 nieuwsgierige types. Mensen van allerlei verschillende komaf en heel diverse achtergronden die vertellen hoe ze nieuwsgierigheid in hun leven of carrière hebben ingezet. Niet bewust van het fenomeen nieuwsgierigheid, maar vanuit een houding die verwondert, verkent, ontdekt, toepast en creëert. De rode draad door het hele boek, zonder de lezer er continu mee om de oren te slaan. Het boek is daarmee op zichzelf een voorbeeld van nieuwsgierigheid en een soort ontdekkingstocht. Zeker geen avonturenroman, maar wel degelijk een pleidooi dat logisch in elkaar steekt en je als lezer nieuwsgierig blijft maken.
Zinnige vragen
Vergis je niet in dit boek. De titel maakt daadwerkelijk nieuwsgierig, zeker als dat je aard is. De kleurrijke kaft wekt de indruk dat het een leuk boekje is om even door te lezen. En ook de korte hoofdstukken en slimme opmaak met vrolijke afbeeldingen en gekleurde scheidingsbladen zorgden bij mij voor een onderschatting. De hoeveelheid informatie is echter groot. Exact zoals je van een onderzoeker mag verwachten, maar anders dan de buitenkant doet vermoeden. En met het werkboek en de grote hoeveelheid zinnige vragen zet Bodewes je flink aan het werk. Het zal je dan ook even tijd kosten om alles tot je te nemen en de opdrachten uit te voeren. Om vervolgens tot de ontdekking te komen dat nieuwsgierigheid vooral een uitnodiging is die helpt om voortdurend op ontdekking te gaan en daarmee op een lichte manier door het leven te gaan en vooruit te komen. Serieuze kost die de belofte waarmaakt.
Over Roy van den Anker
Roy van den Anker is getrouwd en heeft 3 kinderen. Zijn sporen heeft hij verdiend in de verzekeringsbranche. Ruim 25 jaar vervulde hij uiteenlopende posities bij verschillende organisaties. Van teamleider tot operationeel directeur en in organisaties van MKB tot corporate omvang. In meerdere organisaties werd hij partner.