Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Handboek managementmodellen - ‘Handig en erg overzichtelijk’

Talloze modellen die kunnen helpen bij bedrijfskundige vraagstukken. Maar welk model pas je nu wanneer toe? Patrick Kooij schreef het ‘Handboek managementmodellen’. Een handig en erg overzichtelijk werk.

Henk Jan Kamsteeg | 16 januari 2023 | 3-4 minuten leestijd

Nee, geen model is heilig. Mooi, hebben we dat bij deze afgetikt. Maar handig zijn ze vaak wel. Zo werk ik als trainer en in de dagelijkse praktijk al jaren met het zogenoemde situationeel leiderschapsmodel. Een wat mij betreft tijdloos en cultuuroverstijgend model dat leidinggevenden en medewerkers kan helpen effectief met elkaar samen te werken. Mits goed ingezet. Maar dit geldt voor alle managementmodellen. Dus ook voor alle modellen die aan bod komen in Handboek Managementmodellen dat Patrick Kooij schreef en samenstelde.

A tot Z

Handboek managementmodellen is het eerste boek dat ik bespreek dat ik niet van A tot Z gelezen heb. Niet omdat de modellen niet interessant zouden zijn, maar omdat dit boek zich er gewoonweg niet voor leent. Eerder is het een naslagwerk dat je er als trainer, consultant of leidinggevende bij pakt wanneer je op zoek bent naar een model dat je in jouw context van dienst kan zijn. Of, zoals Kooij het zelf beschrijft: ‘Modellen, tools en methodieken kunnen goed van pas komen om bedrijfskundige vraagstukken op te lossen. Denk daarbij aan de opdracht om een strategisch plan, strategisch marketingplan of businessmodel op te stellen (en in het geval van professional ook te implementeren).’

Echt aan de slag

Kooij bespreekt maar liefst 75 modellen, die hij heeft verdeeld aan de hand van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). ‘Hierdoor komt elk aspect van organisatie aan bod’ verklaart Kooij zijn keuze, ‘van startpunt tot de evaluatie en bijsturing’. Bij elk model gaat hij in op het doel van het model, de achtergrond, geeft hij een heldere uitleg en een praktijkvoorbeeld en legt hij uit hoe we er zelf mee aan de slag kunnen. Mooi is dat in het boek een code staat waarmee online toegang te verkrijgen is tot al de (invulbare) modellen. Echt aan de slag dus.

Het waarom

Een van de modellen die Kooij bespreekt, kan ik ieder bedrijf of organisatie aanbevelen om sowieso met enige regelmaat te bespreken: de bekende Golden Circle van Simon Sinek. ‘De Golden Cricle is een denkmodel dat inspirerend leiderschap stimuleert. Met behulp van de Golden Circle breng je in kaart met Wat, Hoe en Waarom een bepaalde organisatie of bepaald product zich onderscheidt van anderen,’ legt Kooij uit. De meeste bedrijven weten wel wat ze doen en hoe ze dit doen, maar lijken te zijn vergeten waarom ze dit überhaupt doen. ‘Why gaat niet over geld verdienen. Dat vormt het resultaat. Why is het bestaansrecht van een organisatie. Geïnspireerde organisaties, ongeacht waarin zij actief zijn, denken, handelen en communiceren van binnen naar buiten (inside out).’

Als praktijkvoorbeeld haalt Kooij Apple aan. ‘Als Apple zich zou profileren als andere organisaties, dan zouden zij zich profileren als een organisatie die goede computers maakt (what).’ Maar hierdoor is het nog steeds niet duidelijk waarom je als klant een Apple zou kopen in plaats van een ander merk. ‘In werkelijkheid begint Apple midden in de cirkel, bij de Why. Ze vertellen wat de visie van de organisatie is, namelijk het uitdagen van de status quo door anders te denken.’ En dus zit ik dit nu te schrijven op een MacBook en zweer ik bij alles wat Apple maakt en ben ik zelfs abonnee van een magazine dat alleen maar over Appleproducten gaat. Is het allemaal echt beter dan wat concurrenten maken? Ik ben geneigd te roepen van wel, maar wellicht ook tegen beter in. Het is de why van Apple die mij fan heeft gemaakt. Meer dan de what.

De why van Kooij komt in zijn Handboek managementmodellen ook naar voren: ‘Vanuit de praktijk merk ik dat professionals en studenten behoefte hebben aan structuur om overwogen keuzes te maken bij het doorlopen van het strategieproces.’ Kooij wilde de modellen voor hen toegankelijk maken. Een mooie why, die een prachtig what heeft opgeleverd!

Over Henk Jan Kamsteeg

Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden