Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

YOLOpreneur - ‘Uiterst leerzaam boek met veel tips en tools’

‘YOLOpreneur - Hoe je positief overbodig maken als ondernemer’, zal ongetwijfeld een aantal ondernemers op het verkeerde been zetten en voor gefronste wenkbrauwen zorgen. In ieder geval betrapte ik mijzelf hierop. YOLOpreneur! Wat voor een stroming is dat nu weer? En jezelf als ondernemer positief overbodig maken?

Peter Vermeulen | 20 februari 2023 | 2-3 minuten leestijd

Karen Dendas start YOLOpreneur enigszins onsamenhangend, waarbij ze haar jeugd en weg naar ondernemerschap in mijn ogen iets te kort aanstipt. Zonder enige toelichting of overgang wordt de sprong gemaakt van een benefietweekend organiseren op de middelbare school naar het hebben van een onderneming. Karen Dendas is co-founder van de succesvolle onderneming Datalink. Ik zou graag gelezen hebben hoe die successtory eruitziet.

Kampvuurdriehoek

Na deze korte inleiding start Denbas in hoofdstuk 1 met ‘De kampvuurdriehoek’. Ze gebruikt die driehoek om uit te leggen welke drie onderdelen de sleutels zijn om van je bedrijfssysteem een succes te maken. Brandstof, warmte en zuurstof zijn noodzakelijk om vuur te kunnen maken. Bij een bedrijfskampvuur gaat het over het samenspel tussen getalenteerde mensen (warmte), die ondersteund worden door goede tools (zuurstof) en die hun kennis (brandstof) met elkaar en hun bedrijf delen. ‘Wanneer dit samenspel goed zit, hoeven we niet langer brandjes te blussen maar zetten we ons dagelijks werk in vuur en vlam!’ Dat dit een goed doordachte metafoor is blijkt uit de 20 voordelen welke je dit op kan leveren. Karen Dendas neemt uitgebreid de tijd deze voordelen op een prettig leesbare en geloofwaardige wijze te beschrijven.

HERO-model

Vanaf hoofdstuk 2 gaat Karen Dendas pas echt los. En hieruit blijkt waarom Dendas een succesvol ondernemer (geworden) is. In de hoofdstukken 2 tot en met 6 legt zij zeer uitgebreid en helder Het HERO-model uit. Dat is een door Dendas ontwikkeld vierfasenmodel. De vier stappen kunnen je helpen je bedrijfsprocessen te stroomlijnen.

HERO bestaat uit de volgende processen:

  • Helicopterview ontwikkelen en structuur aanbrengen in je bedrijf,
  • Eigenaarschap nemen en leren delegeren,
  • Richtlijnen opstellen om kennis over te dragen en documenteren én
  • Ondersteunen en automatiseren.

Dit HERO-model wordt zeer goed leesbaar en uitgebreid beschreven. En is ruim voorzien van checklists, praktijkvoorbeelden, templates, en tips. Tevens zijn de in het boek gebruikte templates uit het boek via een QR code gratis te downloaden.

Topconditie

Veranderende behoeften van je bedrijf zijn uiterst belangrijk. Je moet tevens je klanten en markt goed in kunnen blijven schatten. Een entrepreneur moet slim en doordacht ondernemen zodat het bedrijf in topconditie blijft. En dit is exact wat Karen Dendas met het HERO-model wil bereiken. Veel ondernemers voelen zich echter gevangen in hun eigen gouden kooi. Veel ondernemers hebben een succesvol bedrijf opgebouwd dat plotseling ook hun vrijheid saboteert. En hier komt het HERO-model samen met het YOLOpreneurship. Ondernemers genieten vaak van de behaalde resultaten, maar zijn zo operationeel bezig dat achter de feiten aanlopen een dagtaak is. En dat is een understatement. Daardoor ervaren ze niet de vrijheid die zij verwacht hadden toen ze besloten om ondernemer te worden.

Het is Karen Dendas gelukt om de lezer te inspireren en vooral voldoende handvatten te geven om zo gestroomlijnd mogelijk en zo strategisch mogelijk te ondernemen en ruimte en vrijheid te creëren in je ondernemerschap.

Karen Dendas levert met YOLOpreneur een uiterst leerzaam en vlot leesbaar boek af voorzien van veel tips en tools. Door je stap voor stap wegwijs te maken met het HERO-model geeft ze de lezer de kans om ook een ‘YOLOpreneur’ te worden.

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden