Handboek managementmodellen van Patrick Kooij is een bron waarin je alle informatie kunt vinden. Je denkt wellicht: er zijn toch al zoveel bronnen waar ik modellen vandaan kan halen? Dat klopt. De toegevoegde waarde die Kooij biedt is dat hij er een uitgebreide beschrijving bij geeft. Daarnaast staan de modellen online en kun je die bewerken met jouw informatie.
Overzicht
In het boek wordt elk model duidelijk weergegeven. Ieder model is bovendien voorzien van:
Achtergrond - Wat is de herkomst van het model, de totstandkoming en de oorsprong?
Uitleg - De uitleg is duidelijk en gericht op het toepassen door jou als professional.
Praktijkvoorbeeld - Elk model heeft een voorbeeld uit de praktijk waardoor je beter ziet wat het model voor jou kan betekenen en welke toegevoegde waarde er uitgehaald kan worden voor jouw vraagstuk.
Koppeling met andere modellen - Kooij noemt een aantal andere modellen die een koppeling hebben met dit model en er op logische wijze bij gebruikt kunnen worden.
Toepassing- Bij de toepassing geeft Kooij ook nog adviezen hoe het model gebruikt kan worden.
Het boek bevat kortom een aantal handvatten waardoor je duidelijk en toch compact een overzicht krijgt van de modellen, en per model een handleiding.
Structuur
Om als professional nu te weten welk model je wanneer en waar gebruikt is het nog steeds een zoektocht in die 75 modellen, zou je denken... Kooij heeft de 75 modellen in het boek echter een plaats gegeven met behulp van een structuur die we allemaal herkennen. Denk aan interne en externe analyse. Daarnaast geeft hij deze indeling weer aan de hand van de PDCA-cyclus (Plan, Do, Check, Act).
Handboek managementmodellen van Patrick Kooij is daarmee een zeer bruikbaar naslagwerk voor elke marketingprofessional. Natuurlijk weten we als professional best veel. Toch is het boek heel bruikbaar en het zou in elke (online of offline) bibliotheek moeten staan.
Over Ment Kuiper
Ment Kuiper is bedrijfskundige en Register Marketeer en vindt het een uitdaging om het marketing- en communicatiedenken in Nederland op een hoger niveau te brengen. Vanuit zijn rol als Incompany- en Innovatiemanager bij SCHAAL X coacht hij jonge professionals op inhoud en ontwikkelt hij maatwerk- en incompany-programma's bij diverse opdrachtgevers.