Het schrijven van goede teksten is een kunst op zich. En met de vele prikkels die je op een dag te verwerken krijgt, is het steeds lastiger om de aandacht van de lezer te pakken en vast te houden. En dan zul je de lezer ook nog moeten overtuigen van jouw boodschap.
Kernprincipes
Ook goochelen is een vak apart. Als je eenmaal een aantal kernprincipes snapt achter de goochelkunst en vervolgens heel veel oefent dan is het eigenlijk best makkelijk. En zo is het ook met schrijven.
In het boek De 7 Magische Woorden neemt schrijfster Nicol Tadema je mee in de wondere wereld van overtuigend tekstschrijven. Ze laat de lezer zien dat de kracht in de eenvoud zit. Dat je met hele simpele, gangbare woorden de aandacht van de lezer op de juiste onderdelen van de tekst vestigt. Een beetje zoals een goochelaar heel subtiel de aandacht van de bezoeker van zijn show weet af te leiden.
Goochelaar
Waarom ik toch steeds refereer naar die goochelaar? Omdat dat precies is wat schrijfster Tadema in haar boek doet. Op een heel natuurlijke manier legt ze steeds het verband tussen tekstschrijven en goochelen. Ze doet dit op een heel functionele wijze, waarbij de link met het goochelen ook echt leidt tot een verduidelijking van de principes die ze uitlegt.
Doelgroep
In de ondertitel verwijst Tadema naar tekstschrijvers en marketeers als doelgroep voor haar boek. Maar eigenlijk is dit boek relevant voor iedereen die met enige regelmaat bezig is met tekstschrijven. Als ZZP-er zie ik zelf ook meteen de mogelijkheden om de magische woorden en achterliggende principes toe te passen, bijvoorbeeld in de onderzoeksvoorstellen die ik schrijf, social media posts, whitepapers en op mijn website. Jij kunt toch ook wel wat magie gebruiken in de teksten die je schrijft?
Onderbouwing
Tadema put in haar boek uit verschillende literatuurstromen zoals neuromarketingtechnieken, beïnvloedingsprincipes en psychologie. Na een paar inleidende hoofdstukken met achtergrondinformatie over de achterliggende principes volgt een toelichting op elk van de 7 magische woorden. De hoofstukken zijn elk op een vergelijkbare manier opgebouwd. Altijd met een stukje psychologische achtergrond, uitleg over buzzwoorden, valkuilen, en vooral veel praktische voorbeelden. Dit maakt de losse hoofdstukken ook goed zelfstandig leesbaar. Als je op een later moment aan de slag wilt met één specifiek magisch woord, hoef je dus ook alleen die circa 20 bladzijdes te lezen.
Die 7 woorden zelf zijn overigens echt niet zo magisch. Toen ik het rijtje woorden voor het eerst zag, voelde ik zelfs een beetje teleurstelling. Zijn dit nu de 7 magische woorden? Maar als je je eenmaal in een woord verdiept dan ontvouwt de magie zich al snel. De vele voorbeelden laten kristalhelder zien hoe het gebruik van een simpel woord als maar of als een wereld van verschil kan maken in je tekst.
Oefenen
Het is een prettig en vlot lezend boek, maar je heel makkelijk doorheen glijdt. Maar goed, je mag ook zeker niet minder verwachten van iemand die zichzelf een woordgoochelaar noemt. Weet wel: de ware magie ontstaat pas na heel veel oefenen. Om een goocheltruc overtuigend te kunnen presenteren aan je publiek zul je meer moeten doen dan één keer de uitleg van de truc lezen. En dat geldt ook voor overtuigend tekstschrijven: het vraagt heel veel oefenen, opnieuw lezen, veel voorbeelden bekijken. Voordat je het overtuigend tekstschrijven onder de knie hebt, moet je dus zelf nog wel even wat werk verrichten. Dit boek is echter zeker een aanrader om jou hierbij te helpen!
PS: De oplettende lezer zal merken dat ik het toepassen van de 7 magische woorden zeker nog niet onder de knie heb. Het schrijven van deze boekrecensie was echter een mooie kans om hiermee te oefenen.
Over Froukje Schaaf
Froukje Schaaf is werkzaam als zelfstandig marktonderzoeker (www.lightbulbinsights.nl) en heeft daarnaast een parttime aanstelling als universitair docent bij de vakgroep Marketing van de Rijksuniversiteit Groningen.