Easi werd - onder andere - sinds 2015 elk jaar in hun categorie opnieuw verkozen tot Great Place to Work, de Beste Werkgever van Belgie. Volgens van Eeckhout is dat de reden voor het uitbrengen van zijn boek: om andere ondernemers uit te leggen hoe je dat doet.
Successen
In het voorwoord en inleiding van De Gouden tip van Ownership begint Van Eeckhout toch enigszins onbescheiden door veelal de behaalde successen van Easi op te sommen. Maar de eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat van Eeckhout met deze resultaten dan ook met recht ‘fier’ mag zijn.
Van Eeckhout vervolgt - of eigenlijk start - dan het boek met een gedetailleerde beschrijving van de werkwijze bij Easi. Daarin is hij zo volledig, dat de lezer zich de Easi werkwijze eigen kan maken.
Strategie
De strategie is gericht op het creëren van de best mogelijke voorwaarden om de medewerkers gelukkig te maken en ze te behouden op de werkvloer. Ook van Eeckhout is ervan overtuigd dat gelukkige mensen eenvoudig een betere bijdrage leveren aan goede bedrijfsresultaten. Daarvoor moet je er vooral eerst voor zorgen dat de basisbehoeften van de medewerkers geborgd zijn. Dit zijn, erkenning, transparantie, vrijheid en vertrouwen, missie, liefde.
Van Eeckhout beaamt dat dit alles geen rocket science is. Maar het dient allemaal wel consequent door iedereen toegepast te worden en volledig geïntegreerd te zijn in de bedrijfsvoering.
Basisbehoeften
Vervolgens beschrijft Van Eeckhout alle vijf basisbehoeften tot in detail. Hij doet dat op een zeer plezierige en goed leesbare manier. In elke hoofdstuk staan bijvoorbeeld 'getuigenissen' van medewerkers. Elk delen zij op hun eigen manier hun persoonlijke ervaringen met de strategie en werkwijze van Easi.
Nadat de basisbehoeften behandeld zijn staat Van Eeckhout uitgebreid stil bij het al veelvuldig in het boek voorbijgekomen ‘Easi waardendocument’. Dit is een samenvatting van alle waarden die het DNA van Easi vormen. En hier wordt het boek nog interessanter. In dit hoofdstuk legt de auteur in zes stappen uit hoe de ‘Easi waardemeter’ werkt. Bovendien laat hij zien hoe de lezer die toe kan passen. De zes stappen zijn achtereenvolgens: commitment, caring, positivity, responsibility, excellence, shareholdership.
Aandeel
De gouden tip zit voornamelijk bij aandeelhouderschap. Als je ownership gaat tonen, ga je meer en meer handelen alsof jezelf de eigenaar van een onderneming bent. Indien je ondernemer bent, is dat zeer wenselijk. Als je in loondienst bent, is dit ook wenselijk. Vandaar dat ruim de aandacht in het boek uit gaat naar het participatief model van Easi. Ook vertrouwt Van Eeckhout in dit hoofdstuk vele andere gouden tips aan het papier toe. Hij rondt zijn boek af met hoofdstukken over de managementprincipes en het formalisatiedocument van Easi.
De gouden tip van Ownership is een zeer doordacht en goed leesbaar boek, dat bovendien zeer overzichtelijk is opgebouwd. Het leest vlot weg en de gehanteerde theorieën zijn direct in de praktijk toe te passen.
Over Peter Vermeulen
Peter Vermeulen MBA is ondernemer, investeerder en co-founder van mEYEholding en Azalea Vision en schrijft recensies op persoonlijke titel.