Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Pak de regie - ‘Handige inzichten en tips’

Een aantal jaren geleden kreeg ik ‘Hoe je vrienden maakt en mensen beïnvloedt’ van Dale Carnegie in handen. Carnegie is een Amerikaanse auteur en bedenker van beroemde cursussen in zelfverbetering, bedrijfsontwikkeling en spreken in het openbaar. De ondertitel van dit recent uitgebrachte boek, ‘Pak de regie’ luidt: vanuit de visie van Dale Carnegie. Met veel belangstelling ben ik het gaan lezen.  

Eric van Arendonk | 14 februari 2024 | 1-2 minuten leestijd

Tijdens het lezen van Hoe je vrienden maakt en mensen beinvloedt, verbaasde het mij dat veel voorbeelden behoorlijk gedateerd waren. Het bleek dat het boek van Carnegie in 1936 geschreven was. Met inmiddels 15 miljoen verkochte exemplaren. En terecht, het boek heeft me destijds veel inspiratie gebracht.

Feest van herkenning

Pak de regie is inderdaad geïnspireerd door het genoemde boek maar nu met hedendaagse voorbeelden. Het is een feest van herkenning om op een leuke manier het boek te herlezen. De titel; Pak de regie, is treffend. Het loopt als een rode draad door het boek. Je bent in staat om zelf de regie te nemen en bepaalt zelf hoe je zaken interpreteert. Het boek bevat mooie tips hoe je snel met anderen in contact kunt komen en snel een band kunt creëren. De basis daarvoor is oprechte belangstelling tonen en intensief luisteren. Daar zou menig netwerkclubje iets van kunnen leren.

Levenslessen

Het boek geeft je handige inzichten en tips met betrekking tot communicatie. Daarnaast kom je ook zogenaamde levenslessen tegen, zoals hoe om te gaan met spijt of tegenslagen. Zo geven de auteurs een mooi vergelijk tussen kritiek en feedback. Jij kiest de vorm daarin, waarbij kritiek mensen wegduwt en feedback de verbinding koestert. Ook staan ze stil bij het ontvangen of beter gezegd het incasseren van kritiek.

Hedendaagse voorbeelden

Ik had in het begin een paar keer het gevoel dat dit boek een soort van reprise was van het oorspronkelijke boek, maar dat verdween snel omdat de auteurs met de hedendaagse voorbeelden een prettige verdieping geven op de theorieën van Dale Carnegie. Pak de regie is lekker praktisch ingestoken. Je kunt het merendeel direct gaan toepassen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden