Gegijzeld door geld is geschreven door een (vroeger) VVD stemmende corporate professor en een al even corporate ‘rasoptimist’ en bestuursadviseur. Maar: deze twee oude corporate mannen duiden de actuele noodklok.
Wake-up kost
Het boek is handzaam en compact - 124 pagina’s, het past in je achterzak - maar hun analyse is groots. Voor iedereen die met de vraag loopt ‘Hoe zijn we hier als maatschappij in terecht gekomen - en hoe komen we eruit?’ (oef…) verplichte wake-up kost. Toegankelijk en diepgravend tegelijk.
Leen Paape en Leo van de Voort die beiden de corporate wereld van binnenuit kennen, dus bepaald geen Marxisten of ander ‘links tuig’, leggen glashelder en onverbiddelijk de vinger op de zere plekken. En hun conclusie was iets dat ik al langer vreesde, maar eerlijk gezegd nog niet volledig onder ogen durfde te zien.
Economie, culturele en maatschappelijke analyse
De inhoud is heel herkenbaar en zo goed onderbouwd, verdiepend zonder wijdlopig te zijn, toegankelijk, inspirerend en tot diepe maatschappelijke èn zelfreflectie uitnodigend. No small feat. De combinatie van economie, culturele en maatschappelijke analyse door de tijden heen, plus filosofie en psychologie maakt het ijzersterk.
Ik ben diep onder de indruk en dat ben ik niet zo snel.
Ondergesneeuwde realist
Ik realiseerde ook dat de actievoerder, idealist en hoopvolle optimist in mij (de Schopenhaueriaanse ‘Wil tot Leven’) de realist die ik wezenlijk ben overschaduwde. Door de liefde voor flora en fauna, mijn nazaten en medemensen, de mondiale culturele schoonheid die tegen alle verdrukking in nog door-echoot in onze consumptiemaatschappij. De onafwendbaarheid die Paape en van de Voort schetsen, waartoe dit systeem onvermijdelijk leidt, confronteerde mij hard met mijn ‘ondergesneeuwde realist’. Dat was toch wel even schrikken. Ik hoop dat hun inzichten mensen voorbereiden op de harde landing en hopelijk gelouterde wederopstanding.
Ik hoop dat de broodnodige duiding in Gegijzeld door geld gelezen wordt door elke betrokken burger, ondernemer, politicus en journalist, maar ook ‘verplichte kost’ wordt op scholen en universiteiten: topboek. Of pamflet, lang essay, maakt niet uit. Lezen!
Scato van Opstall heeft dertig jaar ervaring als conceptmaker, copywriter columnist, scenarist en zelfs kookboekuitgever. Gewerkt voor grote reclamebureaus, direct voor klanten maar ook voor TV en kranten. De behoefte om zijn creativiteit in te zetten voor een betere wereld leidde in 2016 tot de Karma Brothers.