Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hapklare veranderingsbrokken

De mare wil dat maar liefst 70 procent van de verandertrajecten mislukt. Waarom is dat? Literatuur genoeg om elke verandermanager van dienst te zijn. Marc Dortu laat in Je ziet het niet vanzelf! in kort bestek zien dat negen blinde vlekken het zicht op de essentie van elke verandering, interactie, ernstig vertroebelt.

Pierre Pieterse | 21 mei 2013 | 1-2 minuten leestijd

Schrijf vooral geen dikke boeken, want er is geen manager die het leest, zo luidt een bekende managementwijsheid. Gewoon hapklare brokken serveren, niet meer maar vooral ook niet minder! En dat advies heeft Marc Dortu ter harte genomen. In Je ziet het niet vanzelf! legt hij in minder dan 150 bladzijden de negen blinde vlekken bij veranderingen bloot.

Baanbrekend? Nee. Opzienbarend? Niet bepaald. Nieuw? Ook al niet. Want dat je veranderingen niet kunt afdwingen, de eerste blinde vlek, zal iedereen beamen. Net zoals dat hoe meer je vindt in feitelijk goed luisteren maskeert (een mooie kwinkslag naar het poëtische ‘wie iets heeft gevonden heeft slecht gezocht’ van Rutger Kopland). En dat niets vanzelfsprekend is, dat dus bij elk verandertraject de meter weer gewoon op nul staat, zal ook niemand tegenspreken. Maar al deze en de zes andere ‘brokken’ worden wel hapklaar en behapbaar opgediend, voorzien van het nodige garnituur in de vorm van voorbeelden en praktische tips om de blinde vlekken zichtbaar te maken, zodat je meteen aan de slag kunt.

‘De auteur schrijft het boek en de lezer maakt het af.’ Niet voor niets haalt Marc Dortu deze woorden van Cees Nooteboom aan. Want het is niet dat lezing van dit boek elk veranderingstraject gegarandeerd tot een succes maakt, wel dat niet langer voor de hand liggende obstakels dat traject nodeloos ophouden of een verkeerde richting opsturen.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden