Verandertrajecten worden nog te vaak ingezet vanuit saaie powerpoint-presentaties, vol kpi’s en meetbare doelen. Dat zijn geen voor de hand liggende ingrediënten om medewerkers in een organisatie wakker te houden, laat staan mee te krijgen richting de gewenste verandering.
Maar het kan anders. Een verhaal vertellen is een vak dat te leren valt, is de ervaring van beroeps-storyteller Theo Hendriks. Begin bij een ‘wow-moment’, dat de basis was voor een nieuw idee, concept of product. Vergeet niet dat achter ieder goed idee een onvergetelijk verhaal schuilt. Werk vervolgens aan een logline, een pakkende verwoording van het idee. Liefst in één beschrijvende zin. Met daarin: wat is het, wat kun je ermee, wat levert het je op.
De volgende stap is het bepalen van de verhaallijn. Aan de hand van een chronologische reeks van momenten, episodes en mijlpalen wek je de logline tot leven; in een verhaallijn beschrijf je de ontwikkeling van het idee, van begin tot (gedroomd) einde.
Die verhaallijn vul je vervolgens verder in, je bouwt het verhaal als het ware af. Vergeet in de presentatie niet dat je ook vertelt over verstoringen en regelrechte tegenslagen en laat zien hoe je daarmee omging. Hoe meer er op het spel stond, hoe spannender het verhaal wordt. En des te beter je de aandacht van het publiek vasthoudt. Voeg emoties en wow-momenten toe, en een betoog kan gaan flonkeren.
(U kunt in de juli editie van Management Summaries naast deze ook uitgebreide samenvattingen lezen van de nieuwe Nassim Nicholas Taleb, Skin in the Game, van Hoe word je een geloofwaardig leider? van Marc Dortu en van Doet marketing ertoe? van Ruud Frambach.)
Theo Hendriks verzorgt de Incompanytraining Corporate Storytelling.