Het no-nonsense boek over merken bouwen gaat in zeven hoofdstukken in op het waarom en hoe van het bouwen van een sterk merk. In een mooi geïllustreerd boek met veel sprekende voorbeelden wordt het belang van de verschillende aspecten van een goed merk benadrukt. Suzanne van Gompel maakt duidelijk aan welke eisen een goed merk moet voldoen en wat daar de kracht van is.
Meer naamsbekendheid
Het boek richt zich niet specifiek op een doelgroep; het is een algemene verhandeling. Als klein beginnend bedrijf kun je baat hebben bij het kiezen van een bedrijfsnaam, een logo en een huisstijl, maar ook bedrijven die groot willen worden of al zijn en meer naamsbekendheid willen op de markt, kunnen wat aan dit boek hebben. Het is prettig geschreven, makkelijk leesbaar en de auteur laat veel bekende voorbeelden zien. Suzanne van Gompel heeft haar eigen adviesbureau en ze heeft ervaring opgedaan bij verschillende marketingadvies- en reclamebureaus. Ze heeft duidelijk een ruime kennis van de verschillende bekende merken en toont dat aan met duidelijke voorbeelden.
Herkenbaar zijn
Naast het kiezen van een naam laat Van Gompel zien hoe de marketing achter het bouwen van een merk werkt. Het gaat niet alleen om een goede naam, een mooi logo en goede bedrijfskleuren. Het gaat erom consistent en herkenbaar te zijn en uw diverse uitingen te herhalen, zodat uw merk bij de klant of consument blijft hangen. Daarnaast moet het personeel van het bedrijf het merk uitdragen. In de verschillende hoofdstukken wordt ingegaan op het bepalen van de focus met een veelzeggende naam en een karakteristiek gezicht dat via indrukwekkende communicatie onvergetelijke ‘life’ ervaringen nalaat, zodat het merk versterkt en verankerd raakt.
Kritisch kijken
Van Gompel beschrijft waar een merk aan moet voldoen om succesvol te zijn. Ze raakt alles aan, maar gaat niet diep op de verschillende aspecten in. Misschien wel terecht, omdat er complete studies zijn om marketing en reclame onder de knie te krijgen. Ik ben na het lezen van het boek kritisch naar de naam van mijn bedrijf gaan kijken en ik heb me afgevraagd of alle uitingen aansluiten bij mijn merk, of mijn merk herkenbaar is voor mijn doelgroep en of ik een naam heb die blijft hangen bij mijn (nieuwe) klanten. Juist het consistent zijn heeft mij inzicht gegeven.
Iedereen die geïnteresseerd is in het bouwen van een merk zou dit boek als basis kunnen nemen. Voor meer verdieping in dit onderwerp is het aan te raden om ook andere boeken te lezen. In Het no-nonsense boek over merken bouwen wordt duidelijk beschreven wat de verschillende aspecten van een goed merk zijn, maar niet hoe het bouwen in zijn werk gaat.
Janneke van Bemmel heeft bijna dertig jaar gewerkt voor Dille & Kamille. Beginnend als hulpverkoopster en geëindigd als directielid. Na een coachopleiding en allerhande nevenopleidingen is zij gestart met haar eigen bedrijf Tekstenredigeren.nl.