Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Klanten helpen hun klanten beter te helpen

Adviseurs moeten zich ontwikkelen van vakprofessional tot businesspartner in het midden- en kleinbedrijf. Dat vindt Frank Kwakman, hoogleraar Professionals en Ondernemerschap. Zijn boek Ondernemend adviseren bevat eigenlijk alles wat daar voor nodig is.

Pierre Spaninks | 11 juli 2014 | 2-3 minuten leestijd

Prof. dr. Frank Kwakman geeft op Nyenrode leiding aan het Professional Services Institute, dat zich bezighoudt met de macro-economische betekenis van de professionele dienstverlening en met actuele management- en besturingsvraagstukken binnen deze sector. Ondernemend adviseren is zijn vijftiende managementboek. Behalve een warm pleidooi voor meer ondernemerschap in de adviespraktijk, is het ook een samenvatting van de belangrijkste elementen van het vak. Verdeeld over drie thema's (de adviseur als bedrijfskundige, als adviseur, en als ondernemer) behandelt het systematisch de basics die je eigenlijk nergens anders bij elkaar vindt.

Al sinds zijn debuut in 2002 met Professionals en acquisitie houdt Kwakman zich bezig met vragen als: hoe verhouden professionals en hun bureaus zich tot hun markt, zijn ze goed gepositioneerd, hebben ze iets unieks te bieden aan hun klanten? Volgens hem zijn de eisen aan het vak compleet veranderd en is er dringend behoefte aan nieuwe businessmodellen. De marketing en de strategie van professionele dienstverleners moeten erop gericht zijn om hun klanten te helpen hun klanten beter te helpen. De adviseurs tot wie Kwakman zich richt moeten zich ontwikkelen van vakprofessional tot businesspartner in het midden- en in kleinbedrijf. Niet toevallig is dat ook de ondertitel van het boek.

Het derde deel van Ondernemend adviseren - misschien wel het belangrijkste - is dan ook gewijd aan de professional als ondernemer, met interessante hoofdstukken over ondernemerschap, acquisitie, relatiebeheer, reputatie en strategie. Heel actueel komt dat alles bij elkaar in een slothoofdstuk over personal branding. Daarin wordt terecht veel aandacht besteed aan de integratie van social media in het businessmodel van de ondernemende professional.

Het eerste deel de professional in zijn rol als bedrijfskundige centraal. Het bevat de belangrijkste kennis samen waar een consultant heden ten dage over moet beschikken op terreinen als marketing en sales, organisatieontwerp en leiderschap. Het tweede deel focust op de professional als adviseur. Daarbij komen onder meer de persoonlijke ontwikkeling aan de orde, het adviesproces, de adviesaanpak, de verschillende soorten interventies en de rol van trusted advisor.

De insteek van Kwakman en de aanpak die hij heeft gekozen, maken Ondernemend adviseren tot een soort draagbare adviespraktijk. Alles wat een consultant in de praktijk nodig heeft zit er in. Dat maakt het tot een uniek en waardevol boek, zeker voor degenen die al over enige ervaring beschikken en die dus kunnen toetsen aan Kwakmans wijze lessen.

Over Pierre Spaninks
Pierre Spaninks (Eindhoven, 1955) is zelfstandig professional in journalistiek en communicatie. Behalve in de media heeft hij ook gewerkt in het hoger onderwijs en de consultancy. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Als journalist is Spaninks gespecialiseerd in management en organisatie. Voor Managementboek Magazine schrijft hij regelmatig interviews, achtergrondverhalen en recensies. Voor Managementboek.nl draagt hij bij aan de totstandkoming van luisterboeken. Naast zijn betaalde werk vervult Pierre Spaninks functies als bestuurder en toezichthouder, onder andere als voorzitter van de Vereniging van Schrijvers en Vertalers en als bestuurslid van de Stichting Reprorecht en het Platform Zelfstandige Ondernemers.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden