Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Hoe je een overtuigende profieltekst schrijft

Zelfstandige professionals vinden het nog wel eens lastig zichzelf kort en krachtig te presenteren. In Waarom iedereen luistert als je over seks praat laat Kiki Verbeek zien dat het zo moeilijk niet hoeft te zijn.

Pierre Spaninks | 3 maart 2015 | 2-3 minuten leestijd

Kiki Verbeek is de eerste om toe te geven dat haar boek - ondanks de prikkelende titel - helemaal niet over seks gaat. Net zo min als destijds Ondernemersseks van Karen Romme over seks ging. Het eigenlijke onderwerp van Waarom iedereen luistert als je over seks praat is hoe je je als trainer, coach of adviseur zakelijk kunt profileren. Op zo'n manier dat iedereen luistert èn meteen snapt wat je te bieden hebt.

Dat van die seks is daarbij een handige metafoor waarmee Verbeek de aandacht trekt. En dat werkt, point taken. De boodschap die daarachter ligt, is interessanter - en tegelijk een stuk lastiger. Want jezelf krachtig profileren, zegt Verbeek, begint ermee dat je stopt met te doen alsof en dat je begint met echt te zijn, of authentiek. In je leven, in je werk, en in het verhaal dat je daarover vertelt. Dus, is de kern van haar boodschap: zorg dat wat je doet vanuit je hart komt, dat het jouw zelf raakt, en breng dat zo over het voetlicht dat het ook je klanten raakt. Pas dan zal iedereen naar je luisteren.

Die boodschap vertelt Verbeek in Waarom iedereen luistert als je over seks praat op een heel aantrekkelijke en effectieve manier. Namelijk door tien keer een profieltekst te ontwikkelen voor een expert, op tien verschillende manieren of vanuit tien verschillende vertrekpunten. Dat kan de bedrijfsboodschap zijn of het ondernemersstatement, dat kan ook het achtergrondverhaal zijn of het visitekaartje. Bij elk daarvan maakt zij in een paar alinea's duidelijk waar het om gaat, geeft zij een direct toepasbaar stappenplan en laat zij een aantal aansprekende voorbeelden zien, om vervolgens de lezer zelf aan het werk te zetten. En daar heeft zij dan weer telkens een heleboel praktische tips bij.

Dat die aanpakt werkt, daarvan getuigt het testimonial van collega Joep Schrijvers achterop het boek. De auteur van Hoe word ik een rat? roept daar uit: ‘Was dit boek maar eerder verschenen! Het hielp mij om mezelf beter te profileren. Kiki Verbeek is een zeer heldere schrijfster, praktisch, geestig en gelukkig nergens belerend. Dit boek is een must-read voor elke ondernemende professional.’ Dat vinden wij geen woord te veel gezegd.

Ondertussen ligt de beslissende stap op de weg naar een glashelder verhaal natuurlijk wel vóór het moment dat de tien manieren van Verbeek aan de orde komen. Een echte, authentieke boodschap die mensen raakt, begint bij zelf heel goed weten wie je bent, wat je drijft, en wat je wilt met je leven. Heb je dat op een rijtje, dan is die profieltekst een stuk makkelijker te schrijven dan wanneer je dat allemaal nog moet uitvogelen. Aan de andere kant: als het werken aan zo'n tekst je prikkelt om jezelf die vragen te stellen, is dat boek zijn geld ook dubbel en dwars waard geweest.

Over Pierre Spaninks

Pierre Spaninks (Eindhoven, 1955) was tot zijn pensionering in 2021 zelfstandig professional in journalistiek en communicatie. Hij kreeg landelijk bekendheid als ZZP-expert. Voordien had hij gewerkt in het hoger onderwijs en de consultancy. Hij studeerde Tekstwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en volgde op Harvard het Senior Manager in Government Program. Tegenwoordig legt hij zich toe op de Egyptologie.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden