Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Review: Het Social Media Modellenboek

Social media hebben de afgelopen jaren flink aan de poten gezaagd van gevestigde marketing en communicatie strategieën. Of je het leuk vindt of niet, als bedrijf moet je een antwoord hebben op de vraag: ‘Hoe gaan we social media in ons marketingbeleid integreren?’. In ‘Het Social Media Modellenboek’ neemt Bart van der Kooi je mee in dit proces. Het boek doorloopt de verschillende fases van strategievorming en benoemt bij elke stap de meest gebruikte modellen die hierbij horen.

Stella Verkroost | 7 mei 2015 | 3-4 minuten leestijd

Social media hebben ervoor gezorgd dat het alom bekende Vier P- model van Philip Kotler steeds vaker de plank misslaat. De marketeer bepaalt niet langer volledig de product, prijs, promotie en plaats van de verkoop. Consumenten worden steeds mondiger en beschikken over de middelen om hun wensen duidelijk te maken aan bedrijven. Van bedrijven wordt verwacht dat ze aanwezig zijn op social media. En dan niet alleen met het zenden van hun boodschap. Maar hoe pak je dit aan? Het Social Media Modellenboek van Bart van der Kooi helpt je de stappen te doorlopen naar het opstellen van een social media marketingstrategie die werkt voor jouw bedrijf.

Het boek is opgebouwd uit zes hoofdstukken die elk een element van je strategie omvatten. Te starten bij de volwassenheidsfase van je social media aanwezigheid. Waar staat je bedrijf op dit moment ten opzichte van social media? Vervolgens gaat de auteur in op modellen die richting geven aan de implementatie van social media in de organisatie. In de volgende twee hoofdstukken gaat Van der Kooi verder de diepte in. Hij laat modellen zien die ingaan op het belang van je doelgroep en hoe je deze leert kennen. En geeft je inzicht in het verschil in affiniteit en activiteit op social media van je doelgroep en hoe je hier als bedrijf mee omgaat. Ten slotte komt ook de ROI aan bod, een veel vergeten onderdeel bij het inzetten van social media. De auteur laat verschillende modellen zien die je helpen om de opbrengst van je inspanningen duidelijk te maken. Ook de verschillende kanalen en platformen worden bekeken. Want in de enorme hoeveelheid van media is het soms lastig, maar wel belangrijk de juiste te kiezen. Als afsluiter laat de auteur zien hoe je verschillende modellen uit de hoofdstukken kunt combineren tot een samenhangend geheel. Dit hoofdstuk vormt de basis voor je eigen strategievorming.

Elk onderdeel van ‘Het Social Media Modellenboek’ wordt ingeleid door de auteur. Dit geeft je inzicht in wat je kunt verwachten en of dit voor jou relevant is. Dan worden modellen afzonderlijk van elkaar besproken. Dit doet de auteur beknopt en zonder eigen interpretatie. Aan het einde van elk hoofdstuk geeft Van der Kooi zijn eigen mening over de modellen en hun toepasbaarheid. Dit geeft je richting en plaatst de theorie weer in het grotere plaatje. Door het heldere taalgebruik en de prettige opbouw is het boek zeer gemakkelijk te lezen. Het is geen boek dat je van kaft tot kaft hoeft door te nemen. Je kiest het hoofdstuk dat voor jouw organisatie relevant is en gaat daar mee aan de slag.

Met ‘Het Social Media Modellenboek’ richt Bart van der Kooi zich duidelijk op de marketing- en communicatieprofessional. Het boek helpt hen met het inzichtelijk maken van de bestaande modellen die richting kunnen geven aan een social media strategie. Daarnaast is het boek ook zeer geschikt voor adviseurs die voor hun klanten de strategie willen visualiseren. Elke organisatie is uniek in zijn aanpak en succes. Aan de hand van de modellen kun je processen inzichtelijk maken bij je klant.

Verwacht met het kopen van ‘Het Social Media Modellenboek’ geen handleiding voor het implementeren van een social media strategie voor jouw bedrijf. Je krijgt inzicht in de meest gebruikte en meest succesvolle modellen over social media. Vanuit de beschrijving van de verschillende modellen kun je zelf bepalen waar je staat en welke van de modellen het beste bij de situatie van jouw organisatie past.
Het ‘Social Media Modellenboek’ is een praktisch naslagwerk. Bij elke nieuwe fase die je bedrijf ingaat met social media kun je het weer ter hand nemen. Het boek is gekoppeld aan de website www.socialmediamodellen.nl. Hier gaat Bart van der Kooi verder met het bespreken van nieuwe modellen. Zo heb je altijd het meest recente naslagwerk te pakken.

Stella Verkroost is marketing & communicatieadviseur en gespecialiseerd in online communicatie en contentmarketing voor ondernemers. Ze is eigenaar van Today Communicatie, waarmee ze bedrijven en ondernemers helpt om hun marketing en communicatie effectief in te vullen.

Over Stella Verkroost
Stella Verkroost is marketing & communicatieadviseur en gespecialiseerd in online communicatie en contentmarketing voor ondernemers. Ze is eigenaar van Today Communicatie, waarmee ze bedrijven en ondernemers helpt om hun marketing en communicatie effectief in te vullen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden