Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

In Focus: Pitch

In Pitch laten pitchexperts Rick Willemsen en Alette den Exter zien hoe je jezelf slim 'verkoopt'. Of het nu gaat om korte of lange presentaties, mondeling of op papier. Van elevator tot aanbesteding. Drie lezers beoordeelden het boek.

Justin van Lopik | 19 juni 2015 | 2-3 minuten leestijd

Ad de Groot

Business unit manager Aquaflow b.v.

Pitch is een goed boek voor diegene die nog aan het begin van het presenteren staan. Alles waar je op moet letten staat erin. Voor de ervaren mensen bevatten met name de eerste hoofdstukken nog wel een paar eye openers. Het gehele boek is makkelijk leesbaar en bevat aardige actuele voorbeelden. Opvallend en bijzonder goed zijn de filmpjes die de boodschap ondersteunen. Deze zijn direct te bekijken door het scannen van een QR code.

Het boek is door mij gekocht omdat ik, met een aantal concurrenten, uitgenodigd ben om voor een groep opdrachtgevers een pitch te geven van maximaal 6 minuten. Dus met meerdere leveranciers, direct na elkaar, jouw verhaal overbrengen. Dat moet dus in één keer goed. Het lezen van het boek, was de start van een goede voorbereiding en voor mij geschikt om de automatische piloot weer even scherp te stellen. Een pitch of presentatie kan immers altijd beter.

7

Lisa Niehoff

Virtual assistant voor zelfstandigen (www.hierislisa.nl)

Het fijne aan Pitch! is dat er met methodes/ technieken en checklisten wordt gewerkt. Dit maakt de tekst en informatie concreet en wordt er niet vaag met kennis gestrooid. Door de methodes kun je gemakkelijk stap voor stap aan de slag, waardoor ook de mensen die niet zo sterk zijn in presentaties toch een heel eind op weg geholpen worden. Ik ben zelf geen held met presenteren, maar durf te zeggen dat ik door middel van deze stappen veel beter voorbereid ga spreken en hierdoor met meer vertrouwen pitch. Ook leiden de stappen tot verbeterde inzichten en denk je meerdere keren na over je product. Wellicht pitch je niet zo vaak of heb je er wat meer gevoel voor dan ik, dan is het boek vooralsnog handig genoeg om als checklist achter de hand te houden.

8,5

Willeke Borman

Directeur RescueMate BV & AED Solutions BV

Ik geef geregeld een Pitch maar zie eigenlijk alle verkoopgesprekken wel als een pitch. Ook bij elk verkoopgesprek moet het in korte tijd klikken met de klant en moet je boodschap helder zijn. Ons bedrijf heeft een hele andere, vernieuwde invulling van Bedrijfshulpverlening ontwikkeld. Het RescueMate platform is helemaal toegespitst op de veranderende werkomgeving van de BHV’ers.

Om dit platform in korte tijd over te kunnen brengen bij klanten is het belangrijk om een duidelijke en heldere boodschap te hebben. Pitch! is een goede leidraad om deze boodschap concreet te maken en helder te presenteren. Veel zaken waren ‘Oh ja’ momenten, waarvan het goed is ze weer allemaal op een rijtje te hebben. De Unique Telling Points gebruik ik in mijn Pitches, maar ik was me er niet bewust van. Nu kan ik dit middel bewust inzetten. Het extra gedeelte was een eyeopener. Ik schrijf geregeld in op Aanbestedingen maar had de link met de Pitch nog niet gelegd. Ik ben hier nu mee aan de slag gegaan. Het gebruik van testimonials is een hele goede tip. De 5 stappen naar de aanbestedingspitch is een goed werkbaar model. Kortom een prettig en waardevol leesbaar boekje!

7,5

Over Justin van Lopik

Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden