Management Mythes van Glenn van der Burg draait om de centrale vraag ‘werkt de organisatie nog?’ Een goede vraag, want tijden veranderen sneller dan ooit en bedrijven en instellingen moeten mee veranderen. Dat levert in de praktijk vaak problemen op, want veel oude managementoplossingen zijn ongeschikt voor de uitdagingen van vandaag en morgen. De meeste organisaties zijn ingericht op basis van ervaringen, veronderstellingen en overtuigingen die inmiddels verouderd en achterhaald zijn. En dat gaat wringen, aldus de schrijver. Zo blijkt uit onderzoek dat veel medewerkers weinig betrokken zijn bij hun werk, hebben ze nauwelijks een idee van de doelen van de organisatie en ervaren ze maar al te vaak een te hoge werkdruk. Het moet dus anders, maar hoe?
Van der Burg behandelt in zijn boek vijf ‘mythes’ en geeft inzichten, voorbeelden en ideeën om het anders aan te pakken. Na een inleidend hoofdstuk waarin enkele belangrijke ontwikkelingen worden geschetst, komen in vijf hoofdstukken de volgende mythes aan bod: management, motivatie, beheersing, specialisatie en vergaderen. Zoals de auteur aangeeft hadden het veel meer mythes kunnen zijn, want in de organisatiekunde én de dagelijkse werkpraktijk zijn ze alom aanwezig.
Volgens de Dikke van Dale betekent ‘mythe’ onder andere ‘gangbare, als onaantastbare beschouwde, maar ongegronde opvatting’. Even was ik in de veronderstelling dat Van der Burg de auteur Mathew Stewart achterna zou gaan. Die veegde in zijn bestseller ‘De Managementmythe’ uit 2009 de vloer aan met tal van managementtheorieën omdat ze niet wetenschappelijk onderbouwd zouden zijn, variërend van Frederick Taylor met ‘scientific management’ tot Michael Porter met ‘competitive strategy’. Dat blijkt niet het geval te zijn. Van der Burg wil vooral laten zien dat het anders kan en de lezer inspireren en helpen bij het verbeteren van de organisatie en het werkgeluk van collega’s.
Inspirerend zijn de praktijkvoorbeelden van Voys Telecom, Finext, Hoppenbrouwers en Effectory zeker. Deze bedrijven hebben ieder op hun eigen manier op vernieuwende wijze invulling geggeven aan zaken als het managen en motiveren van medewerkers en het organiseren van het werk. Zo nam het managementteam van Effectory naar eigen zeggen het ‘extreem moedige besluit om onszelf op te heffen’ en werken bij Hoppenbrouwers alle projectteams multidisciplinair, want ‘In een voetbalteam stel je toch ook niet alleen keepers op’, aldus de directeur.
Weinig hiërarchie, zelforganisatie, teamwork, transparantie, zingeving, intrinsieke motivatie en klantgerichtheid vormen de rode draad. Daarnaast laten ook de bekende managementdenkers Ben Tiggelaar, Menno Lanting en Aart Bontekoning hun licht schijnen op verschillende aspecten. Aan het einde van iedere mythe vind je een aantal tips om mee aan de slag te gaan en verspreid door het boek staan korte oefeningen om het anders denken te stimuleren.
Het recept lijkt ook in dit boek voor de hand te liggen: minder managers en meer zelforganisatie. Een kleine nuance is hier misschien wel op zijn plaats. Zo worden veel problemen niet zozeer veroorzaakt door ‘management’ in algemene zin, maar m.i. vooral door de aanwezigheid van zoveel ‘slechte managers’. Goede managers zijn hun geld dubbel en dwars waard, maar helaas zijn ze in de praktijk dun gezaaid. Dit aspect komt ook terug in het boek, waarin de oprichter van Voys Telecom zelf concludeert dat hij een ‘vreselijk slechte manager, echt heel slecht’ is, en daarom op zoek ging naar een andere oplossing. Ook de veel bejubelde ‘zelforganisatie’ werkt niet vanzelf. Dat bleek ook bij Effectory waar de teams in het begin stuurloos ronddobberde. Pas nadat de directie de koers duidelijk maakte en concrete prestatie-indicatoren had vastgesteld, ging het lopen. Er zal dus altijd iets van ‘management’ nodig zijn, de vraag is alleen hoe je dat bij jouw organisatie het beste kunt regelen.
Management Mythes is een niet al te dik boek dat vlot wegleest. Het is geen ‘how to’ boek en het geeft geen concreet antwoord op de vraag ‘werkt de organisatie nog?’. Het boek biedt wel stof tot nadenken en bevat diverse inspirerende praktijkvoorbeelden om de organisatie opnieuw vorm te geven.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.