Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Suits & Hoodies - Het geheim van succesvolle start-ups

Een boek over start-ups? Timing is alles, zo lezen we in Suits & Hoodies. En zo heeft Quintin Schevernels op het juiste moment - start-ups zijn elke dag wel positief in het nieuws terwijl bekende bedrijven omvallen (V&D, Perry Sport) - een leuk boek uitgebracht met als ondertitel 'Het geheim van de succesvolle start-up'.

Patrick Davidson | 22 maart 2016 | 3-5 minuten leestijd

Suits & Hoodies is een boek waarin Schevernels zijn eigen ervaringen (bij onder andere Layar en De Telegraaf,) koppelt aan enkele bekende cases (Google, Facebook etc). Wat mij het meeste aanspreekt aan het boek is de manier waarop de auteur zijn kennis deelt. Wel denk ik dat het boek een stukje bondiger had gekund door bekende modellen zoals de BCG-matrix, de Product Life Cycle en Simon Sinek's Golden Circle niet te bespreken maar alleen even te noemen. Wie die modellen echter nog niet kent, heeft in dit boek een nuttige gids naar nog veel meer kennis. Niet alleen voor ondernemers maar ook voor mensen die in klassieke organisaties werken en zich afvragen wat het leven nog meer te bieden heeft dan de hypotheek elke maand terug te verdienen. Wellicht toch zelf een idee uitproberen in de praktijk? Die vaste baan biedt toch niet altijd de zekerheid die je vroeger mocht verwachten. Het ondernemersklimaat en dan specifiek de positie van de start-ups heeft zich de afgelopen jaren in ons land heel positief ontwikkeld. Sterker nog, de term start-up wordt tegenwoordig te pas en te onpas gebruikt (zie ook dit fragment van Koefnoen). In dit boek echter geen verheerlijking van de start-up cultuur.

Suits & Hoodies is vlot geschreven door een enthousiaste 'rookie writer', zoals de debuterend schrijver het zelf treffend noemt. Het lijkt me een heerlijk boek voor beginnende studenten economie of innovatie die in een keer het jargon van een start-up te pakken krijgen én een perfecte leeslijst kunnen samenstellen met de diverse leestips van Schevernels. En wellicht gewoon een onderneming starten naast hun studie.

7 Essentials

Dan even naar de kern. Quintin Schevernels komt in dit boek met zijn model met de 7 Essentials voor succes. Groot dromen, continu vernieuwen, geobsedeerd zijn door de kwaliteit en toegevoegde waarde van je product, een duidelijke cultuur, extreem selectief in de werving (talent), focus (energie, tijd en budget richten op wat echt belangrijk is) en tot slot funding zijn allen onmisbaar voor succes. Niet echt vernieuwend maar de manier waarop de essentials besproken worden maakt het boek zoals gezegd prettig leesvoer. De essentials gelden voor zowel start-ups als klassieke organisaties (corporates). Juist de eerste en tweede essential, groot dromen en continu vernieuwen, vergen in deze tijd extra aandacht in veel klassieke organisaties. Want in een omgeving of organisatie die is ingesteld op overleven en beheersen is de neiging in de praktijk groot om 'maar gewoon je ding te doen.' En als één ding duidelijk is geworden de laatste jaren dan is het wel dat de comfortzone helemaal niet zo veilig is als je denkt.... En waar het Google 10x beter-denken het wint van het marginaal verbeteren (10% beter). Als je dat gevoel herkent én er (eindelijk) iets aan wilt doen, dan kun je Suits & Hoodies met een gerust hart lezen.

Leestips voor wie er nog dieper in wil duiken:

Silicon Valley, door Eva de Valk: een goed boek waarin Eva de Valk een heel goed beeld schetst van wat Silicon Valley zo bijzonder maakt. Ook de rol van de overheid komt aan bod.

Zero to One, door Peter Thiel: Thiel is een van de mensen achter PayPal en nauw betrokken bij onder meer Facebook. Zijn boek Zero to One vind ik een must-read voor vernieuwers maar is niet onomstreden.

Elon Musk, door Ashlee Vance. Een van de beste boeken van 2015 geeft een mooi beeld van een van de wavemakers van deze tijd. CEO van zowel Tesla als SpaceX.

Exponentiële Organisaties, door Yuri van Geest & Salim Ismail. Een heerlijk boek dat je in een paar uur laat zien wat de impact is van recente technologische innovaties. Ook al is deze bestseller volgens Van Geest alweer achterhaald, je kunt het gerust lezen. Zeker dit jaar. Veel cijfers zullen door de Wet van Moore niet langer actueel zijn maar dat is niet het allerbelangrijkste.

Boekbespreking door Patrick Davidson, founder van betterday (Veranderen met de Spirit van een Start-up) en auteur van Waar haal je de energie vandaan. Op 25 mei 2016 spreekt Davidson op Het Grootste Kennisfestival van Nederland. Meer weten van start-up denken? Bezoek dan het seminar New Spirit op 19 mei 2016. Onder meer met Steven Van Belleghem en Quintin Schevernels.

Over Patrick Davidson

Patrick Davidson helpt teams en organisaties om de toekomst naar voren te halen. Hij schrijft, begeleidt en adviseert over teaming, innovatie en visie. Dat doet hij vanuit betterday, een vernieuwend adviesbureau. Gefascineerd door mensen en teams die zichzelf overtreffen, schreef hij samen met Hans van der Loo vier boeken. In 2022 was Patrick juryvoorzitter voor Managementboek van het Jaar.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden