Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Diep werk

In Diep Werk staat het werken met aandacht centraal. In sneltreinvaart neemt Cal Newport de lezer mee in de wereld van werken met meer focus. Zijn overtuigende manier van schrijven maakt de lezer nieuwsgierig en enthousiast.

Maarten Fijnaut | 9 mei 2016 | 3-4 minuten leestijd

Met veel voorbeelden en concrete tips en tricks is Diep werk een must voor iedereen die nog effectiever en efficiënter wil werken. Want juist door met aandacht te werken blijft er extra ruimte over om kwalitatieve tijd te besteden aan familie, vrienden en gezin. De ruime ervaring van Newport is fascinerend en jaloersmakend, voor wie net als hij de alledaagse afleiding de baas wil blijven is dit boek een aantrekkelijke aanrader.

Cal Newport is een ervaren en actieve schrijver. Eerder schreef hij onder andere ‘How to become a Straight A Student' en ‘So good they can't ignore you'. Met name de laatste heeft hem veel internationale bekendheid opgeleverd. In ‘Diep werk' geeft hij een extra verdieping aan zijn blogs en leert hij ons hoe wij geconcentreerd kunnen werken om daardoor optimaal te presteren. Effectief en efficiënt dus, iets waar veel mensen vanwege de vele afleidingen in het leven behoorlijk wat moeite mee hebben. Als bekend schrijver en spreker ervaart hij aan den lijve hoe het is om regelmatig benaderd te worden en hoe verleidelijk het kan zijn om activiteiten te ondernemen die je van het eigenlijke werk af houden. Zijn eigen ervaringen zijn inspirerend en de praktische tips direct toepasbaar om zelf te profiteren van ‘diep werken'.

Het boek zelf bestaat uit 2 delen. In het eerste deel overtuigt Newport ons van de waarde van diep werken. Hij vertelt uit en verwijst naar vele studies en wetenschappelijke artikelen, die duidelijk maken dat de beste prestaties worden bereikt door aandachtig te werken. De lezer leert bovendien hoe ‘drukheid' gebruikt kan worden als alibi om echt productief te werken, maar dat we ons in de meeste gevallen laten verleiden tot ‘drukdoenerij'. Zichtbaar druk bezig zijn met veel dingen, zonder echt effectief bezig te zijn. Het tweede deel bestaat uit een verzameling aan regels, tips en adviezen om pragmatisch aan de slag te gaan met ‘diep werken'.

Newport trapt veel open deuren in, zoals het stoppen met social media en komt ook regelmatig met contra-intuïtieve bevindingen, zoals productief mediteren. Natuurlijk biedt de auteur ons ook interessante eye-openers, zoals het uit je hoofd leren van een kaartspel om meer structuur in het werken te krijgen. Daarnaast is het fijn om al die tips achter elkaar te lezen, zodat er altijd wel een aansluit op de behoefte van de lezer. En over het algemeen zijn de tips stuk voor stuk direct toepasbaar.

Diep Werk is een boek dat ik bij veel van mijn vrienden en kennissen heb aangeraden. Ik deelde tijdens het lezen ook regelmatig bevindingen en kreeg veel enthousiaste reacties. Mijn eigen werk ben ik met wat meer structuur gaan uitvoeren en ik profiteer dagelijks van enkele handige tips, zoals het afsluiten van de dag met een actielijstje voor de volgende dag en het bewust afstand nemen van werk op gezette tijden. Een heerlijk boek dat makkelijk wegleest en veel waarde kan toevoegen voor professionals met een druk leven. Een investering in tijd en geld die zich snel terugverdient door meer focus en meer voldoening. Een aanrader voor iedereen die net iets meer wil genieten van het leven en tegelijkertijd productiever wil zijn.

Maarten Fijnaut is fulltime levensgenieter, sprekerscoach en trainer/ coach bij Leeuwendaal. Daarnaast organiseert hij activiteiten zoals Chateausessies, SpiritWalk en TEDxHaarlem. Alle recensies door Maarten Fijnaut.

Over Maarten Fijnaut
Maarten Fijnaut is fulltime levensgenieter, sprekerscoach en trainer/coach bij Leeuwendaal. Daarnaast organiseert hij activiteiten zoals Chateausessies, SpiritWalk en TEDxHaarlem. Kijk voor meer informatie op zijn Linkedin profiel (http://www.linkedin.com/in/maartenfijnaut).

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden