Handboek eigen baas is vooral heel handig als u overweegt voor uzelf te beginnen, want het geeft royaal inzicht in wat er allemaal bij komt kijken. Of als u net een bedrijf bent gestart en er zeker van wilt zijn dat u alles goed geregeld heeft. Zelf ben ik zo’n 10 jaar zelfstandig ondernemer en voor mij was het boek een fijne bevestiging dat ik mijn zaken goed op orde heb. Kortom: Handboek eigen baas van Tijs van den Boomen is een complete gids boordevol waardevolle informatie voor kleine ondernemers.
Als u start stroomt u vaak over van energie! Kom maar op met die klanten, u bent er helemaal klaar voor. Mooi! Daar zit de kern van een gedreven ondernemer. Voor zover u dat nog niet heeft gedaan is het altijd aan te raden om – juist in het begin van uw ondernemerscarrière – even pas op de plaats te maken. Goed te doorgronden waar uw kracht en talenten zitten, wie uw markt is en of zij wel behoefte hebben aan hetgeen u wilt aanbieden. En wat te doen als het niet meteen vlotjes loopt, welke buffers heeft u en wat zijn de risico’s die u loopt? Wees gerust, dat is geen duimendik plan om te schrijven. In het boek komt u in de eerste hoofdstukken genoeg aanknopingspunten tegen om over na te denken en waar nodig actie op te ondernemen. Dus bent u van het type: ik lees alleen waar ik vragen over heb? Niet doen, gewoon bij het begin beginnen. Al is het enkel maar het eerste hoofdstuk over ‘Starten in negen stappen’, daar haalt u al de nodige reflectiemomenten uit.
In korte en bondige hoofdstukken passeren ontzettend veel thema’s de revue. Van positionering tot het bepalen van uw tarieven. En van de wijze waarop u met de markt communiceert tot het doen van acquisitie. Er is ruimte aandacht voor de financiële kant van het zakendoen. Uw boekhouding bijvoorbeeld, en onderwerpen als belasting, winst en pensioen. Naast deze harde punten telt uiteraard de zachte kant mee, uw persoonlijke ontwikkeling. Neem de lijst met timemanagementtips en u snapt dat ook daar winst te behalen is. Door de grote variëteit aan onderwerpen is het bijna onmogelijk om overal echt de diepte op in te gaan. Dit handboek is weliswaar heel volledig, voor het verder aanscherpen van thema’s die voor u prioriteit hebben leest u verder in andere boeken of volgt u cursussen. Uiteindelijk zult u merken dat het een handboek is zoals een handboek bedoeld is. U kiest zo nu en dan de hoofdstukken er uit waar u meer van wilt weten. En zo en passant bouwt u steeds verder aan een degelijk opgezet bedrijf.
Daniëlle de Jonge is expert in eigentijdse klantrelaties en helpt als spreker & trainer bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn. Zij schreef de bestsellers Verleid de klant, Human2Human: de nieuwe klantrelatie en Extreem klantgericht. www.danielledejonge.nl
Over Daniëlle de Jonge
Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.