Het boek is opgezet in twee delen: de jaren 1962 tot en met 1974 waarbij Nike, toen nog met de bedrijfsnaam Blue Ribbon, vocht tegen de afhankelijkheid van Japanse schoenenproducent Onitsuka. En deel twee, van 1975 tot en met de beursgang in 1980, de periode waarin Nike zich ontwikkelde tot een taaie concurrent van marktleiders Adidas en Puma. In de Epiloog blikt Knight terug en regelt nog wat losse eindjes.
Shoe dog leest vlot weg, hoewel de schrijfstijl wat aan de bloemige kant is. Zeker levenswijsheden als ‘Zelf is de uitgesproken leugen die we onszelf iedere dag voorhouden, en geluk vereist nu juist dat we door die leugen heenkijken, of haar doorprikken.’ zijn bij vlagen tenenkrommend. Als je daar omheen leest en Phil’s oprechte en duidelijke beschrijvingen van het gebeurde op zakelijk gebied kunt waarderen kom je er wel door. De schrijver, door zijn vroege en langdurige contacten met het Oosten een echte Azië-kenner, tracht de lezer mee te nemen in zijn opvatting over het Zen-bewustzijn en dat is te waarderen.
Al lezend krijg je een inkijkje in zijn familieleven met zijn trouw aan 1 vrouw en haar trouw aan hem en hun twee kinderen. Dat de familie altijd op de tweede plek komt is niet meteen duidelijk maar halverwege het boek ontstaat er een wat kale, zakelijke indruk van Phil. Ook voor medewerkers van het eerste uur is hij een baas met twee gezichten; je krijgt alle vrijheid om jezelf en het merk te ontwikkelen, maar veel warmte en dank krijg je er niet voor terug.
Hardlopers zullen het boek zeker waarderen. De oprichter van Nike en de eerste medewerkers zijn allemaal maf van joggen, hardlopen en atletiek en allerhande weetjes passeren de revue. Van de tijden van - voor Europeanen obscure - Amerikaanse hardlopers in de jaren ‘70 tot en met de tragedie op de Olympische Spelen in München. De nodige alinea’s beginnen dan ook met een variant op de woorden ‘In de ochtend trok ik mijn hardloopschoenen aan en jogde ik naar [vul exotische locatie in].’
Het ligt voor de hand om het lezen van dit boek te vergelijken met een hardloopwedstrijd. Uiteindelijk ben je blij dat je over de finish bent, bezweet, maar tevreden.
Phil Knight is in elk geval erin geslaagd om mij weer mijn joggingschoenen aan te laten trekken en een stevig rondje te lopen. Dat is één van de positieve aspecten van dit Shoe dog. Alleen heb ik geen Nike schoenen.
Arjan Yspeert adviseert MKB bedrijven over hun marketing en communicatie. Hij is verbonden aan YA! Internetmarketing.
Over Arjan Yspeert
Arjan Yspeert geeft presentaties en trainingen over succesvol adviseren. Hij begeleidt individuele adviseurs bij het opzetten van een succesvolle praktijk. Als marketingadviseur helpt hij mkb-ondernemingen en begeleidt hij startups bij het organiseren en financieren van hun bedrijf.