Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

IK maak het verschil

Maak jij het verschil? Ben jij een zogenaamde nieuwe professional? Het hebben van diploma’s en en ervaring is tegenwoordig niet meer genoeg.

Corien Plaisier | 24 augustus 2016 | 2-3 minuten leestijd

Nieuwe professionals werken vanuit hun drijfveren en gebruiken hun talenten om hun klanten en de organisatie waar ze voor werken optimaal te bedienen. Zij maken het verschil. Ben je dat niet echt, maar wil je het wel worden? Begin dan aan dit boek en krijg hulp om jouw drijfveren en je persoonlijke missie te formuleren.

Voor mensen in loondienst, maar meer nog voor zzp-ers die worstelen met de opstart of uitbouw van hun bedrijf is IK maak het verschil van Frank Kwakman en Rolf Rosenmöller een handig boek. Bepaal vanuit je eigen missie jouw unieke strategie. De schrijvers leggen in 7 hoofdstukken uit welke stappen je neemt om een nieuwe professional te worden. Het begint met het formuleren van de persoonlijke missie. Wat zijn je drijfveren en welke talenten heb je? Bepaal je persoonlijke doelstelling en ga de verbinding aan met mensen die bij je passen. De hoofdstukken sluiten steeds af met twee interviews met personen die vertellen over hun connectie met het onderwerp.

Na het formuleren van je doelstellingen en je missie is het tijd om keuzes te maken. Welke markt wil je bedienen en op wat voor manier? Wat wordt jouw aanbod en hoe ga je met je klanten om? Hier bepaal je door jouw persoonlijk leiderschap, ‘wat jouw unieke plek in het weiland gaat worden’, zoals Jos Burgers het in een interview aan het eind van het hoofdstuk noemt. In een korte les businessmodel bouwen en zichtbaarheid creëren wordt alles helder.

In de hoofdstukken daarna krijg je door hoe je mensen aan kan binden, klanten gaat benaderen en hoe je klanten krijgt en houdt. Met diverse tips op het gebied van acquisitie en relatiebeheer kun je snel en gericht aan het werk. In het vijfde hoofdstuk leggen de auteurs uit hoe je een netwerk om je heen bouwt en wat het nut ervan is. Ze vertellen je ook hoe je met dat netwerk communiceert bijvoorbeeld door gebruik te maken van sociale media. ‘Staat’ het bedrijf eenmaal dan is achterover leunen geen slim idee, blijven innoveren en sleutelen aan je bedrijf is het devies.

Een nieuwe professional beheerst deze disciplines en zorgt er bovendien voor dat lichaam en geest vitaal blijven. Een hele toer, maar als het je lukt dan maak jij het verschil. En dat is een mooi vooruitzicht.

Corien Plaisier is eigenaar van Stippels & Co en werkt als een organisatieadviseur en coach om teams beter met elkaar te laten samenwerken. Verder werkt ze als coach voor haar bedrijf Doorleven na kanker.

Over Corien Plaisier

Corien Plaisier is eigenaar van Stippels & Co en werkt als een organisatieadviseur en coach om teams beter met elkaar te laten samenwerken. Verder werkt ze als coach voor haar bedrijf Doorleven na kanker.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden