Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De groeimotor

Over weinig onderwerpen wordt meer gesproken en geschreven dan over innovatie. Terecht, want om te kunnen overleven zullen bedrijven steeds weer nieuwe producten, diensten en bedrijfsmodellen moeten ontwikkelen. Maar de grote vraag is natuurlijk altijd: hoe doe je dat, innoveren? Roland en Rogier van Kralingen geven in De groeimotor het antwoord.

Ben Kuiken | 15 april 2008 | 1-2 minuten leestijd

Over het algemeen wordt het dan heel stil aan de andere kant van de tafel. En dus gaan managers maar weer verder met het hanteren van de kaasschaaf, want zo houd je tenslotte de winst ook op peil. Zo niet vader en zoon Van Kralingen. Hun boek, De groeimotor, blinkt uit in praktische adviezen en concrete voorbeelden. Hun belangrijkste advies lijkt een open deur, maar is het in de praktijk vaak niet: houd contact met je omgeving. Met je klanten, met je concurrenten, met de belangrijkste media, met de jongeren… Weet wat er speelt, waar de kansen liggen en wat de bedreigingen zijn. Lees af en toe eens een goed boek, heb altijd een aantekenboekje bij de hand, bel eens de klantenservice van je eigen bedrijf. Zoals gezegd: het klinkt als een open deur, maar hoeveel managers komen zelden tot nooit hun kantoor meer uit?!

Roland en Rogier van Kralingen beschrijven innovatie als een continu proces en ontwikkelden daarvoor een model: het wiel van innovatie. In het midden daarvan staat de hierboven genoemde verbondenheid, en daaromheen cirkelen inzicht, ideeën, merken en storytelling. Het voert hier te ver om dit ‘rad van fortuin’ verder uit te werken, maar het belangrijkste is dat de Van Kralingens met dit model de manager een krachtig instrument in handen geven om nu eens serieus werk te maken van innovatie. Dat begint overigens met het inzicht, bijvoorbeeld dat vrouwen het niet prettig vinden als zij in dezelfde kleren lopen als de buurvrouw (Zara) of dat kranten best gratis kunnen zijn (Metro).

Kortom: een mooi boek dat verplichte kost zou moeten zijn voor elke manager. Om te beginnen trouwens voor JPB, want zijn innovatieplatform kan wel wat groeihormonen gebruiken.

Over Ben Kuiken

Ben Kuiken is filosoof, schrijver en ontregelaar. Als organisatiefilosoof helpt hij mensen om anders te denken, te kijken en te praten over organisaties en de problemen die daar ontstaan. Ben is auteur van een groot aantal boeken over organiseren, spelen, en filosofie, waaronder De laatste manager, De Organisatiefilosoof, en Het Zinnigste boek dat je ooit zult lezen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Roland van Kralingen, Rogier van Kralingen
De groeimotor

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden