Hersenvitaminen begint met een paar gerichte vragen aan de lezer, zoals: ‘Vraag jij je soms weleens af hoe het komt dat je collega zo succesvol is? Terwijl hij toch echt niet intelligenter of talentvoller is dan jij, weet hij op een ontspannen manier heel goede prestaties neer te zetten.’
Of een andere vraag: ‘Vragen collega’s weleens aan jou hoe het komt dat jij zo succesvol bent? Zijn zij verbaasd dat jij zoveel weet te bereiken? En dat je zelfs onder moeilijke omstandigheden nog met plezier aan het werk bent?’
Het zijn deze vragen aan het begin van het boek die de schrijver, Gwenda Schlundt Bodien, gebruikt om met de lezer op zoek te gaan naar het antwoord of je jezelf meer vindt behoren tot de groep met een groeimindset of meer bij een groep met een statische mindset. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat iemand met een groeimindset, ongeacht waar hij nu staat, een beetje beter kan worden en dat er inspanning nodig is om een beetje beter te worden. Terwijl er bij een statische mindset vanuit wordt gegaan dat je intelligentie, capaciteiten en persoonlijkheid relatief onveranderbaar zijn.
In dit boek probeert de auteur om de lezer kennis te laten maken met de ingrediënten van de groeimindsetmix, zodat je nu of later zelf op weg kunt gaan met het ontwikkelen van je eigen groeimindset. Voor dat ontwikkelen van de groeimindset is een mix aan ingrediënten nodig. Logischerwijs begint dat met het herkennen van je eigen mindset. Met het invullen van een eenvoudig testje kom je achter de mindset waartoe jij neigt.
Een onderwerp dat daar bij wordt aangestipt is dat bijvoorbeeld het geven van feedback positief of negatief een behoorlijke indruk kan maken op mensen. De auteur wijst daarbij op het feit dat er ook zoiets bestaat als persoonsgerichte en procesgerichte feedback. Daarbij gaat persoonsgerichte feedback over de positieve of negatieve kenmerken van een persoon, het stimuleert een statische mindset. Neem bijvoorbeeld: ‘je bent een goede adviseur’ of ‘je schrijft onleesbare rapporten!’.
Procesgerichte feedback wordt vooral gekoppeld aan een groemindset. Voorbeelden daarvan zijn: ‘jullie hebben met het team goede resultaten neergezet!’ of ‘Ik begrijp dat je deze fout een volgende keer niet wilt maken, hoe denk je dat een volgende keer anders te kunnen doen?’
Bij het ontwikkelen van je groeimindset is het belangrijk om een doel te stellen dat je wilt bereiken! Het moet geen ‘moeten’ zijn, maar juist een ‘willen’ omdat dat enthousiasmeert om een resultaat te gaan bereiken.
Het is ook belangrijk zo geeft de auteur aan, dat je met een groemindset onderkent dat je nog niet zo goed weet waar je uit zal komen, omdat we geen enkel bewijs hebben dat ieder mens een aangeboren en onveranderbaar plafond heeft.
Het is dus juist de uitdaging voor de lezer van dit boek om te kijken of je steeds iets beter kunt worden, dat werkt zo wel motiverend als stimulerend.
Hersenvitaminen is geen hoogdravend wetenschappelijk doorwrocht verhaal over hoe je je hersenen, en jezelf, kunt laten groeien. Eerder een leuk geschreven en toegankelijk boek hoe je veranderingen op eenvoudige wijze teweeg kunt brengen. Het sluit sterk aan bij andere of aanverwante boeken die over dit onderwerp geschreven zijn, zoals Mindfulness van Gill Hasson.
Dick Bos studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is werkzaam als senior projectleider en programma-/verandermanager bij het ministerie van Veiligheid en Justitie.
Over Dick Bos
Dick Bos (1958) studeerde onder andere Rechten aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en Bedrijfskunde aan de NCOI Business School (MBA). Daarnaast voltooide hij naast tal van managementcursussen de opleiding tot gecertificeerd compliance officer bij het NIBE-SVV. Hij is nu werkzaam bij Rijkswaterstaat.